Teacher training in Arts

utopias and dystopias in the South and Extreme South of Bahia

Authors

  • Clarissa Santos Silva Universidade Federal do Sul da Bahia
  • Gessé Almeida Araújo Universidade Federal do Sul da Bahia
  • Tássio Ferreira Universidade Federal do Sul da Bahia

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i7.36153

Abstract

The present work discusses the academic formation of Arts teachers, having as a central point of investigation the actions developed by the Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB), in the northeast of Brazil. It starts with an analysis of data collected from databases such as Observatório do Plano da
Nacional da Educação, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira - INEP and other bases, from which we can observe the disparities between the education and the area of expertise of art teachers in Brazil and Bahia. It reflects on the challenges surrounding the expansion of access to specific qualification in this field of knowledge, with a focus on actions, courses and research developed within the scope of the Universidade Federal do Sul da Bahia (UFSB). Among utopias and dystopias inherent in the political debate on the fields of Arts and the educational context, an overview of teacher training in Arts in the context of the South and Extreme South of Bahia is drawn up. This work intends to be a contribution to the field of Arts Pedagogies, launching perspectives of mobilization in a peripheral context with a huge lack of actions in this area.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Clarissa Santos Silva, Universidade Federal do Sul da Bahia

Desenvolve pesquisas nas áreas de Artes Visuais, Formação de Professores e Ensino de Arte. Possui Mestrado em Artes Visuais (Udesc), Especialização em Artes Híbridas (UTFPR), Bacharelado em Arte e Mídia (UFCG) e Licenciatura em Artes Visuais (Claretiano). Atualmente, é Professora Assistente da Universidade Federal do Sul da Bahia (CSC/Porto Seguro), atuando como coordenadora da Licenciatura Interdisciplinar em Artes e suas tecnologias (CSC/Porto Seguro).

Gessé Almeida Araújo, Universidade Federal do Sul da Bahia

Professor, ator e pesquisador. Doutor e mestre em Artes Cênicas (PPGAC-UFBA); graduação em Licenciatura em Teatro (UFBA). Investiga os contextos formativos, bem como o acesso à formação inicial e continuada de professores/as de Teatro da educação básica pública. É professor da Universidade Federal do Sul da Bahia (CPF/Teixeira de Freitas).

Tássio Ferreira, Universidade Federal do Sul da Bahia

Multiartista da cena. Desenvolve pesquisas acerca da Lei 10.639/03, Pedagogias Negrodiaspóricas para formação docente em Artes, Culturas Africanas e Afro-Brasileiras, Performance Negra e o Candomblé Congo-Angola como estratégia de ensino das Artes Cênicas. É Doutor e Mestre em Artes Cênicas pelo PPGAC/UFBA, Pós-graduação em Arte na Educação pela FAAC, Licenciado em Teatro pela Escola de Teatro/UFBA. Atualmente é Professor Adjunto da Universidade Federal do Sul da Bahia (CSC/Porto Seguro), Centro de Formação em Artes e Comunicação (CFAC).

Published

19-11-2021