Between yesterday, today and tomorrow

continuities and ruptures in Brazilian educational legislation for music education

Authors

  • Vanessa Weber de Castro Colégio Pedro II

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i7.36170

Abstract

This article aims at reflecting on the laws that govern the teaching of Arts, specifically Music, in Brazilian schools in a historical perspective. For this, we will go back to LDBEN 4.024/61, looking through Law 5.692/71 to reach LDBEN 9.394/96 and the present day, pointing out the continuities and the ruptures that cause the subject to be in a constant struggle for space within the school context. The theoretical-methodological framework is based especially on the study by Tyack and Cuban (1995) about the impact of educational reforms proposed by the public authorities on society and schools, in addition to extensive bibliographical and documentary research. Currently, educational legislation comes up with proposals which suggest big news. Reforms are implemented by governments as magical solutions to educational problems, when, in fact, they repeat even more distortedly the principles of past and failed reforms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vanessa Weber de Castro, Colégio Pedro II

Doutora em Ciências Humanas - Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro - PUC-Rio. Possui graduação em Licenciatura em Música pela Universidade Federal do Estado do Rio de Janeiro - UNIRIO (2005), Especialização em Ensino da Artes pela Universidade  Veiga de Almeida - UVA (2008) e Mestrado em Música também pela UNIRIO (2011) na área de Educação Musical. Atualmente é Professora do Curso Técnico em Instrumento Musical/Ensino Médio Integrado do Colégio Pedro II - Campus Realengo II e da Especialização em P´raticas Musicais na Educação Básica também do Colégio Pedro II. Atuou por nove anos como professora docente de Artes do Governo do Estado do Rio de Janeiro, lotada no Colégio Estadual Álvaro Negromonte. Tem experiência na área de Artes, com ênfase em Música, atuando principalmente nos seguintes temas: música, história do ensino da música, ensino da arte, prática docente e Estado da Guanabara.

Published

19-11-2021