CTS/CTSA education as a facilitator of the teaching and learning process
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i12.36308Keywords:
Science teaching, Interdisciplinarity, Science and TechnologyAbstract
Science teaching has been characterized by memorizing theories, far from the practice experienced by students. CTS/CTSA education proposes the promotion of scientific production articulated to the students' context, which enables dialogue with science and technology issues. Thus, the objective of this work was to investigate the evolution of a pedagogical, interdisciplinary intervention in the teaching of Biological Sciences and Geosciences, taking into account local and regional issues, about aspects of CTS/CTSA education. The research was carried out with students from the 1st series of the Technical Course in Mining Integrated to High School, from the Federal Institute of Espírito Santo, Campus Nova Venécia / ES, Brazil. This research has a qualitative character and is classified as a case study. The didactic sequence was structured in the Three Moments Pedagogical model, based on the educational practice of Paulo Freire. The results obtained showed that the teaching and learning process was favored since the interdisciplinary and contextualized approach provided significant learning. Thus, in addition to facilitating the understanding of scientific content, it enabled students to have a greater capacity for argumentation.
Downloads
References
BARBOSA, Manoel Augusto Polastreli; GARCIA JÚNIOR, Pedro José. Metodologias variadas no ensino de ciências: um estudo com professores do município de Ibitirama – Es. Kiri-kerê: Pesquisa em Ensino, n. 10, p. 10-20, jun. 2021.
BRASIL. Lei Nº 9.795, de 27 de abril de 1999. Dispõe sobre a educação ambiental, institui a Política Nacional de Educação Ambiental e dá outras providências. Diário Oficial da União de 28 abr. 1999. Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9795.htm>. Acesso em: 30 jan. 2018.
BRASIL. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais: Ensino Médio / Ministério da Educação, Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Brasília: MEC; SEMTEC, 2002.
BRASIL. Ministério da Saúde. Conselho Nacional de Saúde. Resolução nº 466, de 12 de dezembro de 2012. Aprova diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Brasília: Diário Oficial da União, 12 de dezembro de 2012.
CACHAPUZ, António et al (org.). A necessária renovação no ensino de ciências. São Paulo: Cortez, 2005.
CHASSOT, Attico. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação. 7 ed. Ijuí: Editora Unijuí, 2016.
CHRISPINO, Alvaro. Introdução aos Enfoques CTS – Ciência, Tecnologia e Sociedade – na Educação e no Ensino. Documentos de Trabalho de Iberciencia, n. 4. Organização dos Estados Ibero-americanos, 2017.
CUTCLIFFE, Stephen. H. Ideas, Máquinas y valores. Los Estudios de Ciencia, Tecnología y Sociedad. Barcelona: Anthropos; México: UNAM, 2003.
DELIZOICOV, Demétrio; ANGOTTI, José André; PERNANBUCO, Marta Maria. Colaboração: Antônio Fernando Gouvêa da Silva. Ensino de Ciências: fundamentos e métodos. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2009.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 62. ed. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 2016.
GIL, Antonio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2002.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e Técnicas de Pesquisa Social. 6. ed. 6. reimpr. São Paulo: Atlas, 2014.
INSTITUTO FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO (IFES). Projeto Pedagógico do Curso Técnico em Mineração Integrado ao Ensino Médio. Campus Nova Venécia, ES, 2015. Disponível em: <https://novavenecia.ifes.edu.br/images/2018/documento/ppc_matriz_curricular/tecnicos/PROJETO_MINERACAO_INTEGRADO.pdf>.
INSTITUTO NACIONAL DE PESQUISAS ESPACIAIS (INPE). Teste da pegada ecológica. Ministério da Ciência, Tecnologia e Inovações. Disponível em: <http://www.suapegadaecologica.com.br/>.
KAHOOT. Disponível em: .
LOUREIRO, Carlos Frederico Bernardo; LAYRARGUES, Philippe Pomier; CASTRO, Ronaldo Souza de (orgs.). Educação ambiental: repensando o espaço da cidadania. 5 ed. São Paulo: Cortez, 2011.
MELLO, Leonides; GUAZZELLI, Iara. A alfabetização científica e tecnológica e a educação para a saúde em ambiente não escolar. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, vol 4, núm 1, jan./abr. 2011. Disponível em: < https://periodicos.utfpr.edu.br/rbect/article/view/874/654>. Acesso em: 12 nov. 2018.
MORAES, Roque. Uma tempestade de luz: A compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, v. 9, nº 2, p. 191-211, 2003. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v9n2/04.pdf>. Acesso em: 17 jul. 2017.
MUENCHEN, Cristiane; DELIZOICOV, Demétrio. Os três momentos pedagógicos e o contexto de produção do livro “Física”. Ciência e Educação, v. 20, n. 3, p. 617-638. Bauru, 2014. Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/ciedu/v20n3/1516-7313-ciedu-20-03-0617.pdf>. Acesso em: 12 nov. 2018.
NASCIMENTO, Viviane Briccia do. A natureza do conhecimento científico e o ensino de ciências. In: CARVALHO, Anna Maria Pessoa de (org.). Ensino de ciências: unindo a pesquisa e a prática. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004.
REIS, Erisnaldo Francisco; HENZ, Gabriela Luiza; STROHSCHOEN, Andreia Aparecida Guimarães. A metodologia da problematização no ensino da biologia – estudo da Leishmaniose. Kiri-kerê: Pesquisa em Ensino, n. 6, p. 132-152, maio. 2019.
RODRIGUES, Jocelia Costa et al. Questões ambientais na Amazônia: o que suscitam as imagens nos estudantes de uma escola de Boa Vista/RR e os olhares da docência e a gestão da escola. Amazônia – Revista em Educação em Ciências e Matemática, v.14 (30) | Jan-Jul 2018, p. 161-174. Disponível em: < https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/4918/4899>. Acesso em: 03 dez. 2018.
SANTOS, Wilson Luiz Pereira dos. Contextualização no ensino de ciências por meio de temas CTS em uma perspectiva crítica. Ciência & Ensino, v. 1, número especial, novembro de 2007.
SANTOS, Wilson Luiz Pereira dos et al. O enfoque CTS e a Educação Ambiental: Possibilidade de “ambientalização” da sala da aula de Ciências. In: SANTOS, Wilson Luiz Pereira dos; MALDANER, Otavio Aloisio. Ensino de Química em Foco. 1 ed. Editora Unijuí, 2011.
SANTOS, Wilson Luiz Pereira dos; MORTIMER, Eduardo Fleury. Uma análise de pressupostos teóricos da abordagem C-T-S (Ciência – Tecnologia – Sociedade) no contexto da educação brasileira. Ensaio: Pesquisa em Educação em Ciências, v. 2, n. 2, p. 133-162, 2002.
SCARPA, Fabiano; SOARES, Ana Paula. Pegada ecológica: qual é a sua? 1ª ed. São José dos Campos, SP: INPE, 2012. Disponível em: <http://www.inpe.br/noticias/arquivos/pdf/Cartilha%20-%20Pegada%20Ecologica%20-%20web.pdf>. Acesso em: 07 fev. 2018.
YIN, Robert K. Estudo de Caso: planejamento e métodos. 2. ed. Porto Alegre: Bookman, 2001.
ZABALA, Antoni. A prática educativa: como ensinar. Porto Alegre: ArtMed, 1998.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.