Contributions of "Making Comics" in the Science teaching-learning process

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i13.36560

Keywords:

Ludic; Ludicity; Methodological proposal; Pedagogical Tool

Abstract

Drawings have been present in human history for a long time to provide information and portray history. With Comics it would not be different as this mass media has attributed to itself both drawings and text in a dynamic format that facilitates reading, reduces stress and stimulates various aspects of learning. Comic books as a pedagogical tool have great potential to be used in the classroom, not only as a way of entertainment but, more importantly, as a means of information that can be applied in teaching-learning for children, young people and adults. Therefore, this article aims to expose the potential of “Making Comics (Comic Books)” as a pedagogical tool in the teaching-learning process of Science.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, M. L. O. Produção de histórias em quadrinhos (HQ) no processo de aprendizagem da leitura e da escrita. Dissertação (Programa de Pós-Graduação em Letras) - Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão-SE, 2019.

ALVES, J. M. Histórias em quadrinhos e educação infantil. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v. 21, n. 3, p. 2-9, set. 2001.

ARAÚJO, L. C. O lúdico no ensino/aprendizagem do português como língua estrangeira. Dissertação (Mestrado em Língua e Cultura Portuguesa) – Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa, Lisboa – Portugal, 2011. Disponível em: <https://repositorio.ul.pt/handle/10451/4199>. Acesso em: 18 fev. 2021.

BACELAR, V. L. E. Ludicidade e educação infantil. Salvador: EDUFBA, 20009. Disponível em: <https://repositorio.ufba.br/ri/bitstream/ri/23789/1/LudicidadeEduca%C3%A7%C3%A3oInfantil_VeraL%C3%BaciaDaEncarna%C3%A7%C3%A3oBacelar_EDUFBA.pdf>. Acesso em: 18 fev. 2021.

BROUGÈRE, G. A criança e a cultura lúdica. In: KISHIMOTO, T. M. O brincar e suas teorias. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2002.

CALLICCHIO, R. S.; BATISTA, F. M. R. C. A contribuição do lúdico nos processos de ensino aprendizagem. R. Eletr. Cient. Inov. Tecnol, Curitiba – PR, v.8, n.17, 2017. Disponível em: <https://periodicos.utfpr.edu.br/recit/article/view/e-4791>. Acesso em: 18 fev. 2021.

CAMPOS, C. C. O. Quadrinhos e o incentivo à leitura. 2013. 143f. Monografa (Bacharelado em Biblioteconomia) – Faculdade de Ciência da Informação, Universidade de Brasília, Brasília, 2013. Disponível em: <https://bdm.unb.br/bitstream/10483/6091/1/2013_ClaudioCesarDeOliveiraCampos.pdf>. Acesso em: 21 jun. 2021.

CARVALHO, L. S.; MARTINS, A. F. P. Os quadrinhos nas aulas de Ciências Naturais: uma história que não está no gibi. Revista Educação em Questão, Natal, v. 35, n. 21, p. 120-145, maio/ago. 2009. Disponível em: <https://periodicos.ufrn.br/educacaoemquestao/article/view/3959/3226>. Acesso em: 18 fev. 2021.

CATONIO, A. C. D. R.; MUNIZ, M. R. O lúdico como estímulo à leitura e à escrita: um estudo sobre o projeto de extensão almanaque. Revista Diálogos: Extensão e Aprendizagem: tempos e espaços, Brasília, v. 19, n. 1, p. 58-66, dez. 2014. Disponível em: <https://portalrevistas.ucb.br/index.php/RDL/article/view/5237/3522>.

CAVALCANTE, W. O.; NOVAIS, A. L. F.; FERREIRA, F. C. L. Abordagem lúdica das questões de física: história em quadrinhos sobre cinemática. Scientia Plena, v. 15, n. 7, jul. 2019. Disponível em: <https://www.scientiaplena.org.br/sp/article/download/4857/2196>. Acesso em: 21 jun. 2021.

CIRNE, M. História e Crítica dos Quadrinhos Brasileiros. Rio de Janeiro, RJ: Ed. Europa & FUNARTE, 1990.

CORTELLA, M. S. A escola e o conhecimento: fundamentos epistemológicos e políticos. Cortez: Instituto Paulo Freire, São Paulo, 2006.

CUCHE, D. A noção de cultura nas ciências sociais. Bauru: EDUSC, 2002.

DIAS, S. D.; SABINO, C. V. S.; LOBATO, W. Uso da história em quadrinhos na educação ambiental em Santo Antônio de Pádua, RJ. Terrae Didatica, v. 15, p. E019032, 2019. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/td/article/view/8655109/21452>. Acesso em: 18 fev. 2021.

DINIZ, T.; FIGUEIREDO, C. A. P. Histórias em quadrinhos no Brasil: traduzindo a história. Blucher Arts Proceedings, v. 1, n. 1, p. 87-101, set. 2015. Disponível em: <https://pt.scribd.com/document/372279249/007>. Acesso em: 20 fev. 2021.

DOHME, V. Atividades lúdicas na educação: o caminho de tijolos amarelo. Petrópolis, Rio de Janeiro: Editora Vozes, 2003.

FEIJÓ, M. Quadrinhos em ação: um século de história. São Paulo: Moderna, 1997, 79 p.

FEIJÓ, O. G. Corpo e Movimento: uma psicologia para o esporte. Rio de Janeiro: Shape, 1992.

GALVAO, M. C. B.. Levantamento bibliográfico e pesquisa científica. In: Fundamentos de Epidemiologia [S.l: s.n.], 2011. Disponível em: <http://www2.eerp.usp.br/nepien/disponibilizararquivos/levantamento_bibliografico_cristianegalv.pdf>, <https://repositorio.usp.br/item/002499360>. Acesso em: 21 jun. 2021.

GOMES, I. L. Uma breve introdução à história das histórias em quadrinhos no Brasil. In: ENCONTRO NACIONAL DA REDE ALFREDO DE CARVALHO, Rio Grande do Sul, 2008. Anais do 6º ENCONTRO NACIONAL DA REDE ALFREDO DE CARVALHO, Rio Grande do Sul, 2008, p. 1-15. Disponível em: <http://www.ufrgs.br/alcar/encontros-nacionais-1/encontros-nacionais/6o-encontro-2008-1/Uma%20breve%20introducao%20a%20historia%20das%20historias%20em%20quadrinhos%20no%20Brasil.pdf>. Acesso em: 21 jun. 2021.

HUIZINGA, J. Homo Ludens. São Paulo: Perspectiva, 2014.

IANNONE, L. R.; IANNONE, R. A. O mundo das histórias em quadrinhos. São Paulo: Moderna, 2004.

JESUS, B. C.; SANTOS, É. A. C. O lúdico no Processo Ensino-Aprendizagem. 2010. Disponível em: <http://need.unemat.br/4_forum/artigos/elia.pdf>. Acesso em: 21 jun. 2021.

LEITE, B. S. Histórias em quadrinhos e ensino de química: propostas de licenciados para uma atividade lúdica. Revista eletrônica Ludus Scientiae – RELuS, v. 1, n. 1, p. 58-74, jan/jul. 2017. Disponível em: <https://www.researchgate.net/publication/319819745_Historias_em_quadrinhos_e_ensino_de_quimica_propostas_de_licenciandos_para_uma_atividade_ludica>. Acesso em: 21 jun. 2021.

LUCKESI, C. C. Estados de consciência e atividades lúdicas. In: PORTO, Bernadete. Educação e ludicidade. Ensaios 3. Salvador: UFBA, 2000.

LUCKESI, C. C. Ludicidade e atividades lúdicas: uma abordagem a partir da experiência interna. 2005. Disponível em: < https://docplayer.com.br/51232908-Ludicidade-e-atividades-ludicas-uma-abordagem-a-partir-da-experiencia-interna-cipriano-carlos-luckesi-1.html >. Acesso em: 21 jun. 2021.

MACHADO, I.A. Texto & Gêneros: Fronteiras apud DIETZSCH, M. J.(org.) Espaços da Linguagem na Educação, São Paulo: Humanas, FFLCH/USP, 1999.

MAIA, M. V. C. M. (org.). Criar e Brincar: o lúdico no processo de ensino e

aprendizagem. Rio de Janeiro: Wak Editora, 2014.

MOURA, D. G.; BARBOSA, E. F.; MOREIRA, A. F. O aluno pesquisador. In: XV ENDIPE, Belo Horizonte, 2010. Disponível em: <http://www.tecnologiadeprojetos.com.br/banco_objetos/%7BFD0F0B4F-7178-443E-BEA1-47C03C68BA62%7D_O%20Aluno%20Pesquisador%20%20texto%20para%20XV%20ENDIPE%202010%20%20D%C3%A1cio%20et%20al%20pdf.pdf>. Acesso em 19 fev. 2021.

OLIVEIRA, R. R. As finalidades do ensino de ciências naturais no discurso de professores das séries iniciais do ensino fundamental. Enseñanza de las Ciencias, Barcelona, p.1154-1157. 2009. Disponível em: <https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/download/293919/382445/0>. Acesso em 19 fev. 2021.

OVIGLI, D. F. B.; BERTUCCI, M. C. S. A formação para o ensino de ciências naturais nos currículos de pedagogia das instituições públicas de ensino superior paulistas. Ciências & Cognição, Rio de Janeiro, v .14, n.2, p. 194-207, jul. 2009. Disponível em: <http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S1806-58212009000200013&lng=pt&nrm=iso>. Acesso em 19 fev. 2021.

PESSOA, A. R. Histórias em quadrinhos: um meio intermidiático. In: Biblioteca on-line de Ciências da Comunicação. 2008. Disponível em: <http://www.bocc.ubi.pt/pag/pessoa-alberto-historias-em-quadradinhos.pdf>. Acesso em: 18 fev. 2021.

PESSOA, M. A. O lúdico enquanto ferramenta no processo ensino-aprendizagem. Monografia (Programa de Especialização em Educação Física Escolar) – Instituto de Educação Física e Esportes – IEFES, Universidade Federal do Ceará. Fortaleza, 52p, 2012. Disponível em: <https://pt-static.z-dn.net/files/d29/90c275473bda99568a457a9bce3d384a.pdf>.

QUELLA-GUYOT, D. A História em Quadrinhos, São Paulo: Unimarco Editora,1994.

RAMOS, E. M. F. Brinquedos e jogos no ensino de Física. Revista Ciência e Educação, v. 4, p. 40-53, 1997. Disponível em: <http://educa.fcc.org.br/pdf/ciedu/v04/v04a04.pdf>. Acesso em 19 fev. 2021.

RIOS, P. P. S.; SILVA T. O. O lúdico nas séries iniciais do ensino fundamental: a brincadeira deve continuar. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, Olinda – PE, 2018. Anais: V CONEDU – CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO, Olinda-PE, 2018. Disponível em: <http://www.editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2018/TRABALHO_EV117_MD1_SA9_ID6544_01082018100933.pdf>. Acesso em: 18 fev. 2021.

RODRIGUES, J. N. Ludicidade: o jogo como uma ferramenta no processo de ensino aprendizagem no 5º ano do ensino fundamental. Monografia (Licenciatura Plena em Educação Física) – Faculdade de Educação Física, Programa Pró-Licenciatura, Universidade de Brasília. Macapá, Amapá. 2012. Disponível em: <https://bdm.unb.br/bitstream/10483/4569/1/2012_JoseNazarenoRodrigues.pdf>. Acesso em: 18 fev. 2021.

ROSA, F. Almanaque dos quadrinhos: 120 anos de história. São Paulo: Discovery Publicações, 2014.

SANTIN, S. Educação Física: da alegria do lúdico à opressão do rendimento. Porto Alegre: EST/ESEF, 1994.

SANTOS, J. S. O lúdico na educação infantil. In: FÓRUM INTERNACIONAL DE PEDAGOGIA, Parnaíba – PI, 2012. Anais: IV FIPED, Parnaíba – PI, 2012. Disponível em: <https://www.editorarealize.com.br/editora/anais/fiped/2012/ludico.pdf>. Acesso em: 25 fev. 2021.

SANTOS, M. O.; GANZAROLLI, M. E. Histórias em quadrinhos: formando leitores. TransInformação, Campinas, v. 23, n. 1, p. 63-75, jan/abr. 2011. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/tinf/a/D9KdmXLWyZcPhMcvH5cgpSg/abstract/?lang=pt>. Acesso em: 25 fev. 2021.

SANTOS, R. E. Aplicação da história em quadrinhos. Rev. Univerciência, São Paulo, v. 8, n. 22, 2001. Disponível em: <https://www.revistas.usp.br/comueduc/article/view/36995/39717>. Acesso em: 18 fev. 2021.

SANTOS, S. M.; CRUZ, D. R. M. O lúdico na formação do educador. In: O lúdico na formação do educador. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes, 1997.

SANTOS, T. C.; PEREIRA, E. G. C. Histórias em quadrinhos como recurso pedagógico. Revista Práxis, Volta Redonda, v. 5, n. 9, p. 51-56, jul. 2013. Disponível em: <http://revistas.unifoa.edu.br/index.php/praxis/article/view/603>. Acesso em: 21 jun. 2021.

SANTOS, V. J. DA R. M.; SILVA, F. B. DA; ACIOLI, M. F. Produção de Histórias em Quadrinhos na abordagem interdisciplinar de Biologia e Química. RENOTE, v. 10, n. 3, p. 1–8, 2012. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/renote/article/view/36467>. Acesso em: 21 jun. 2021.

SATO, C. T.; LAZARI, H. G. Lúdico e psicopedagogia: contribuições no processo de ensino aprendizagem. 2020. Disponível em: <https://unisalesiano.com.br/aracatuba/wp-content/uploads/2020/12/Artigo-Ludico-e-psicopedagogia-contribuicoes-no-processo-de-ensinoaprendizagem-Pronto.pdf>. Acesso em: 21 jun. 2021.

SILVA JUNIOR, Gonçalo. A guerra dos gibis: a formação do mercado editorial brasileiro e a censura os quadrinhos. São Paulo: Companhia das Letras, 2011. 433p.

SILVA, C. A. C. Histórias em quadrinhos e leitura. Cadernos de Educação, v. 14, n. 28, p. 51-71, jan/jun. 2015. Disponível em: <https://www.metodista.br/revistas/revistas-ims/index.php/cadernosdeeducacao/article/download/5969/4832>. Acesso em: 21 jun. 2021.

SILVA, K. S. As Histórias em Quadrinhos como fator didático-pedagógico: alguns aspectos da sua produção acadêmica entre 1990 e 2002. In: CONGRESSO NACIONAL DE EDUCAÇÃO – EDUCERE, 10, 2011, Curitiba. Anais do X Congresso Nacional de Educação – EDUCERE. Curitiba, p. 16415-16424, 2011. Disponível em: <https://educere.bruc.com.br/CD2011/pdf/6504_3967.pdf>. Acesso em: 21 jun. 2021.

SOUZA, D. G.; MIRANDA, J. C.; COELHO, L. M. Histórias em quadrinhos como ferramenta de educação ambiental. SAJEBTT, Rio Branco, v. 7, n. 2, mai./ago., p. 219-238. 2020. Disponível em: <https://periodicos.ufac.br/index.php/SAJEBTT/article/view/3304/2577>. Acesso em: 21 jun. 2021.

TESTONI, L. A.; ABIB, M. L. V. S. A utilização de história em quadrinhos no ensino de física. In: IV Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, São Paulo, 2003. Anais do IV Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, São Paulo: ENPEC, 2003, p. 1-11. Disponível em: <http://abrapecnet.org.br/enpec/iv-enpec/orais/ORAL025.pdf>. Acesso em: 15 mai. 2021.

TOTA, A. P. O imperialismo sedutor: a americanização do Brasil na época da Segunda Guerra. São Paulo: Companhia das Letras, 2000, p 289.

VERGUEIRO, W. A atualidade das histórias em quadrinhos no Brasil: a busca de um novo público. História, imagem e narrativas. Rio de Janeiro, v. 5, n. 3, set. 2007. Disponível em: <https://www.academia.edu/9240544/A_atualidade_das_hist%C3%B3rias_em_quadrinhos_no_Brasil_a_busca_de_um_novo_p%C3%Bablico>. Acesso em: 15 mai. 2021.

VERGUEIRO, W. Uso das HQs no ensino. In: RAMA, A.; VEGUEIRO, W. (orgs.). Como usar as histórias em quadrinhos na sala de aula. 4 ed. São Paulo: Contexto, 2012, p. 7-29.

VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 1989.

XAVIER, G. K. R. S. Histórias em quadrinhos: panorama histórico, características e verbo-visualidade. Darandina Revisteletrônica, Juiz de Fora, v. 10, n. 2, dez. 2017. Disponível em: <https://www.ufjf.br/darandina/files/2018/01/Artigo-Glayci-Xavier.pdf>. Acesso em: 15 mai. 2021.

Published

27-10-2022