Conceptions of students participating in scientific dissemination activities on the life cycle of stars
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i14.36596Keywords:
astrophysics; astronomy teaching; learning; science outreachAbstract
This article aims to examine the conceptions of students present in scientific dissemination activities on Stellar Astrophysics. These actions were carried out in 2018 with high school and elementary school students from different public schools located in municipalities on the northern coast of the state of São Paulo, having as a starting point the Caraguatatuba campus of the Federal Institute of São Paulo (IFSP). The systematization of the data obtained from the answers given by the students of two of these schools to a questionnaire applied shortly after the presentations took place, allowed us to know the points of view and the opinions of the students on the topics covered. The actions carried out allowed us to conclude that the interest of many young people in astronomy topics can be successfully and actively used in the process of learning areas of the discipline of Physics. In particular, the study of stellar evolution and the dependence of the different final stages of this evolution on the mass of the stars involved can be useful in this sense.
Downloads
References
ALBERGARIA, Danilo. O legado de Galileu para a ciência moderna. ComCiência, n. 112, 2009. Disponível em: <http://comciencia.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1519-76542009000800002&lng=en&nrm=iso24>. Acesso em: 10 set 2021.
BEECH, Martin. Introducing the Stars: Formation, Structure and Evolution. Cham, Switzerland: Springer, 2019.
BOER, K. S. de; SEGGEWISS, W. Stars and stellar evolution. Les Ulis, França: EDP Science, 2008.
COUPER, Heather; HENBEST, Niegel. A história da astronomia. São Paulo: Larousse do Brasil, 2009.
EDDINGTON, Arthur Stanley. The internal constitution of the stars. Cambridge, UK: Cambridge Press, 1926.
HORVATH, Jorge Ernesto. Fundamentos da Evolução Estelar, Supernovas e Objetos Compactos. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2011.
HORVATH, Jorge Ernesto. As estrelas na sala de aula: Uma abordagem para o ensino da Astronomia Estelar. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2019.
IACHEL, Gustavo. O conhecimento prévio de alunos do ensino médio sobre as estrelas. RELEA, n. 12, p. 7-29, 2011. Disponível em: <https://www.relea.ufscar.br/index.php/relea/article/view/161>. Acesso em: 30 ago. 2021.
KIPPENHAHN, Rudolf; WEIGERT, Alfred; WEISS, Achim. Stellar Structure
and Evolution. New York: Springer, 2012.
LAGO, Leonardo; ANDRADE, Renata de; LOCATELLI, Rogério. Astronomia no ensino de Ciências da Natureza. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2017.
LEITE, Cristina; HOSOUME, Yassuko. Os professores de Ciências e suas formas de pensar a astronomia. RELEA, n. 4, p. 47-68, 2007. Disponível em: <https://www.relea.ufscar.br/index.php/relea/article/view/99>. Acesso em: 28 ago. 2021.
MEADOWS, A. J. Evolución Estelar. Barcelona, Espanha: Reverté, 1987.
NASCIMENTO FILHO, Carlos Alberto; PINTO, Sabrine Lino; CAMPOS, Carlos Roberto Pires. A relação entre divulgação e cultura científicas: um ensaio sobre eventos de Ciências. In: ROCHA, Marcelo Borges; OLIVEIRA, Roberto Dalmo V. L. de (Orgs.). Divulgação científica: textos e contextos. São Paulo: Editora Livraria da Física, 2019.
ORTIZ, Adriano José et al. Representações sociais de alunos do final do ensino médio sobre astronomia. RELEA, n. 27, p. 79-91, 2019. Disponível em: <https://www.relea.ufscar.br/index.php/relea/article/view/393>. Acesso em: 10 set. 2021.
ROONEY, Anne. A História da Astronomia. São Paulo: M.Books, 2018.
SALARIS, Maurizio; CASSISI, Santi. Evolution of Stars and Stellar Populations. Chichester, UK: John Wiley & Sons Ltd. 2005.
SPARROW, Giles. 50 ideias de astronomia que você precisa conhecer. São Paulo: Planeta, 2018.
TYSON, Neil deGrasse. Morte no buraco negro e outros dilemas cósmicos. São Paulo: Planeta, 2016.
VIEIRA, Mônica Bandecchi da Fonseca. Astrofísica estelar para o ensino médio: análise de uma proposta. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino de Astronomia) – IAG-USP, Instituto de Astronomia, Geofísica e Ciências Atmosféricas (IAG) da Universidade de São Paulo (USP), São Paulo, 2018. Disponível em: <https://teses.usp.br/teses/disponiveis/14/14135/tde-07072018-124501/publico/MonicaBandecchi.pdf>. Acesso em: 28 ago. 2021
WALL, Mike. 2019. The Sun Will Turn Into a Giant Crystal Ball After It Dies. Space.com, Disponível em: <https://www.space.com/42949-sun-crystal-white-dwarf-stars-lifecycle.html>. Acesso em: 10 set. 2021.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Yasmin Francisca dos Santos Coelho, Ricardo Roberto Plaza Teixeira
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.