Between the invention and the already known

curricular internships as a means to establish teaching-learning processes in theatre

Authors

  • Henrique Bezerra de Souza

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i7.37060

Abstract

The article reflects about possibilities that teaching action has to establish artistic-pedagogical processes that promotes the autonomy of the participating people, so that they see themselves capable of elaborating, organizing, criticizing and enjoying a performing process. Therefore, it takes as a point of observation some of the concerns that arise in the curricular internship of the Licenciate Degree in Theater at the Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Through them, makes a relation with Freire's reflections on the thematic universe as a possible starting point for theater teaching-learning processes. Finally, it analyzes an example experienced in one of these curricular internships, relating the events to the reflection undertaken here.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Henrique Bezerra de Souza

Doutor em Teatro pela Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC) professor, encenador e ator. Como docente, já atuou no curso de Licenciatura em Teatro da UDESC, no bacharelado em Artes Cênicas da Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC), no curso de Teatro-Licenciatura da Universidade Federal do Ceará (UFC) e no curso de Licenciatura em Teatro do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Ceará (IFCE), bem como foi coordenador do Programa de Formação Básica em Artes Cênicas da Escola Porto Iracema das Artes em Fortaleza – CE. Além da área pedagógica, atuando na formação de docentes em teatro, tem experiência nas áreas de Direção e Atuação. Sua pesquisa atual explora as relações entre jogo, pedagogia do teatro e as investigações de Paulo Freire, propondo provocações a respeito das possiblidades de fomento à autonomia dos sujeitos em processos criativos-formativos ocorridos em contextos de ensino formal e informal.

Published

19-11-2021