The song imagine in the practice of critical multimodal literacy for high school students in public schools
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i8.37170Keywords:
Multimodality, Critical multimodal literacy, SongAbstract
This article is based on a teaching experience report with students in the 3rd year of high school in state public in Fortaleza Ceará. Our objective was to reflect on teaching practice in a sequence of three virtual English language classes via Google meet platform. In which some precepts of multimodality were used to develop critical multimodal literacy with students through the song “Imagine”. The theoretical framework covered the categories of multimodal literacy with following authors: Kress (2010); Callow (2008; 2013 ); Kress and Van Leeuven (2006); Coelho de Sousa (2015); Freire (1992; ([1970] 2014); Ribeiro (2021); Rojo (2009). The main result achieved with these virtual classes was in addition to development of a critical multimodal literacy practice. To perceive greater interaction and participation on the part of students during the aforementioned classes. Which added more knowledge of world and English for the students.
Downloads
References
BEZEMER, Jeff; KRESS, Gunther. Changing text: A social semiotic analysis of textbooks. Designs for Learning. v. 3, n. 1 / 2, p. 10 - 29, 2010.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018.
BRASIL. Secretaria de Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos do ensino fundamental: arte. Brasília: MEC/ SEF, 1998.
CALLOW, Jon. I see what you mean. In: CALLOW, Jon. The shame of text to come. Sydney: Primary English Teaching Association Australia (PETAA). 2013. p. 3-11.
CALLOW, Jon. Show me: principles for assessing students visual literacy. The Reading Teacher, 6 (18), 2008, p. 616 - 626. Disponível em: <http://facstaff.unca.edu/nruppert/2009/Visual%20Literacy/DigitalLiteracy/Principlesforassessing.pdf>. Acesso em: 22 abr. 2015.
CLOT, Yves; FAÏTA, Daniel. Gêneros e estilos em análise do trabalho: conceitos e métodos. Trabalho & Educação. Belo Horizonte, v. 25, n. 2, p. 33 - 60, maio-ago., 2016.
COELHO DE SOUZA, José Peixoto. Letramento literomusical: práticas sociais mediadas por canções. Matraga, Rio de Janeiro, v.22, n.36, jan./jun. 2015. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/matraga/article/view/17054/13932. Acesso em: 18 jun. 2021.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 57. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, [1970] 2014.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.
GIMENEZ, Telma. Aprendizagem em rede no contexto de programas de formação de professores de línguas. In: CELANI, Maria Antonieta Alba (Org.). Tendências e desafios na formação de professores de línguas no século XXI. Campinas, SP: Pontes, 2016. p. 103 - 121.
GOULART, Cecília Maria Aldigueri. O conceito de letramento em questão: por uma perspectiva discursiva da alfabetização. Bakhtiniana, v. 9, n. 2, p. 35 - 51, ago./dez. 2014. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/bak/v9n2/a04v9n2.pdf>. Acesso em 30 abr. 2018.
JEWITT, Carey. An introduction to multimodality. In: JEWITT, Carey (ed.). The Routledge Handbook of Multimodal Analysis. London/New York: Routledge, 2010. p. 14 - 27.
KLEIMAN, Ângela Bustos. Modelos de letramento e as práticas de alfabetização na escola. In: KLEIMAN, Ângela Bustos. (Org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva social da escrita. 2. ed. Campinas, SP: Mercado das Letras, 2008. p. 15 - 61.
KRESS, Gunther. Multimodality: a social semiotic approach to contemporary communication. New York: Routledge, 2010.
KRESS, Gunther; JEWITT, Carey; OGBORN, Jon; TSATSARELIS, Charalampos. Multimodal teaching and learning (Advances in Applied Linguistics). London: Continuum, 2001.
KRESS, Gunther; VAN LEEUWEN, Theo. Reading images: the grammar of visual design. London, New York: Routledge, 2006.
KRESS, Gunther; VAN LEEUWEN, Theo. Multimodal discourse: the modes and media of contemporary communication. London: Arnould publishers, 2001.
KRESS, Gunther; VAN LEEUWEN, Theo. The critical analysis of newspaper layout. In: BELL, Allan; GARRET, Peter. (ed.). Approaches to Media Discourse. Oxford, UK: Blackwell Publishing, 1998, p. 186-219.
PINHEIRO, Michelle Soares. Multimodalidade e formação docente: (re)construindo saberes e práticas na escola pública. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual do Ceará, Centro de Humanidades, Programa de Pós-graduação em Linguística Aplicada. Fortaleza-CE, 2020.
PINHEIRO, Michelle Soares. O letramento multimodal crítico: o discurso discente sobre política nas aulas de espanhol. Rev. Bras. Linguíst. Apl., v. 19, n. 3, p. 455-476, 2019.
RIBEIRO, Ana Elisa. Multimodalidade, textos e tecnologias: provocações para a sala de aula. São Paulo: Parábola, 2021.
ROJO, Roxane Helena Rodrigues. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola Editorial, 2009.
SOARES, Magda. Letramento: um tema em três gêneros. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.
STREET, Brian Vincent. Letramentos sociais: abordagens críticas do letramento no desenvolvimento, na etnografia e na educação. Tradução de Marcos Bagno. São Paulo: Parábola Editorial, 2014.
VAN LEEUWEN, Theo. Multimodality. In: SIMPSON, James. The Routledge Handbook of Applied Linguistics. London and New York: Routledge, 2011. p. 668-682.
VELOSO, Francisco Osvanilson Dourado. Pesquisa em multimodalidade: por uma abordagem sociossemiótica. In: GONÇALVES, Adair Vieira; SILVA, Wagner Rodrigues; GÓIS, Marcos Lúcio de Sousa (Orgs.). Visibilizar a Linguística Aplicada: Abordagens teóricas e metodológicas. Campinas, SP: Pontes Editores, 2014. p. 155-180.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.