The The literary genre fantasy fiction in the classroom:
a portal for the imaginary of the child-juvenile public from a reading and writing experience
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i8.37665Keywords:
Literature, Fantasy novel, A terra dos meninos pelados, (Re)Reading, MultiliteracyAbstract
The fantasy novel allows people access to the world(s) of the imaginary and, in this sense, we are led to ask whether this prose subgenre is not a potential means to encourage reading among young people. Guided by such concern, we proposed a practice of training readers from the book A terra dos meninos pelados, by Graciliano Ramos (2010). The activity, based on precepts of multiliteracies and studies on the fantasy novel, was structured based on the need to develop reading and writing strategies in the classroom with classes of 6th, 7th and 8th grades of Elementary School of a school public. One of the tasks consisted of writing a narrative divided into a few chapters in which each student had to make relationships with their reality and, suddenly, imagine a transdimensional portal opening to a surreal world. With this proposal, a dialogue was held between BNCC (BRASIL, 2018), reading theory and literature (PETIT, 2008, 2009; ZILBERMAN, 2010), literacy and multi-literacy (KLEIMAN, 2005, 2008, 2014; LEMKE, 2010; NASCIMENTO, BEZERRA E HEBERLE, 2011; ROJO, 1999; SOARES, 2002) and theorists of the fantasy novel and fantastic literature (TODOROV, 1981; VAX, 1965; CAMARANI, 2014).
Downloads
References
BRASIL, Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 19 de setembro de 2021.
CAMARANI, Ana Luiza Silva. A literatura fantástica: caminhos teóricos. São Paulo: Cultura acadêmica, 2014. Disponível em: https://www.fclar.unesp.br/Home/Instituicao/Administracao/DivisaoTecnicaAcademica/ApoioaoEnsino/LaboratorioEditorial/colecao-letras-n9.pdf. Acesso em: 25 de setembro de 2021.
KLEIMAN, Angela B. Letramento na contemporaneidade. Bakhtiniana, São Paulo, n. 9, vol. 2 , p. 72-91, Ago./Dez. 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/bak/v9n2/a06v9n2.pdf Acesso em: 19 de setembro de 2021.
KLEIMAN, Angela B. Os estudos de letramento e a formação do professor de língua materna. Linguagem em (Dis)curso. v. 8, n. 3, p. 487-517, set./dez. 2008. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ld/v8n3/05.pdf Acesso em: 20 de setembro de 2021.
KLEIMAN, Angela B. Preciso "ensinar' o letramento? Não basta ensinar a ler e a escrever? Ministério da Educação- MEC, UNICAMP, Cefiel, 2005. Disponível em: https://oportuguesdobrasil.files.wordpress.com/2015/02/kleiman-nc3a3o-basta-ensinar-a-ler-e-escrever.pdf. Acesso em: 19 de setembro de 2021.
LEMKE, Jay. Letramento metamidiático: Transformando significados e mídias. Trabalhos em Linguística Aplicada. vol. 49/2. Campinas, SP: DLA/IEL/UNICAMP, 2010, p. 455-479. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S010318132010000200009&lng=en&nrm=iso&tlng=pt. Acesso em: 20 de setembro de 2021.
NASCIMENTO, Roseli Gonçalves do; BEZERRA, Fábio Alexandre Silva; HEBERLE, Viviane Maria. Multiletramentos: iniciação à análise de imagens. Linguagem e Ensino. v. 14, n. 2, jul./dez. 2011, p. 529-552. Disponível em:
https://tamanini.com.br/wp-content/uploads/2017/10/Multiletramentos-e-imagens.pdf. Acesso em: 19 de setembro de 2021.
PETIT, Michèle. Os jovens e a leitura: uma nova perspectiva. Tradução de Celina Olga de Souza. São Paulo: Ed. 34, 2008.
PETIT, Michèle. A arte de ler ou como resistir à adversidade. Tradução de Arthur Bueno e Camila Boldrini. São Paulo: editora 34, 2009.RAMOS, Graciliano. A terra dos meninos pelados. 39.ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2010.
ROJO, Roxane Helena Rodrigues. Agir, obedecer e as formas de dizer a ação: as interações familiares na construção das ações, da linguagem e do sujeito social. D.E.L.T.A., Vol. 15, N.º 2, 1999, p. 237-267. Disponível em: https://www.scielo.br/j/delta/a/xvXSdn9np49sYpPTXPqnrmw/?lang=pt. Acesso em: 20 de setembro de 2021.
SOARES, Magda. Novas práticas de leitura e escrita: letramento e cibercultura. Educação & Sociedade, Campinas, vol. 23, n. 81, p. 143-160, dez. 2002. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/es/v23n81/13935.pdf>. Acesso em: 20 de setembro de 2021.
TODOROV, Tzvetan. Introdução à literatura fantástica. Tradução do espanhol para o português por Digital Source. 2. ed., México: Premia editora de livros, 1981. Disponível em: https://lelivros.love/book/baixar-livro-introducao-a-literatura-fantastica-tzvetan-todorov-em-pdf-epub-mobi-ou-ler-online/. Acesso em: 18 de setembro de 2021.
VAX, Louis. Arte y literatura fantásticas. Buenos aires, Argentina: Editoria Universitária de Buenos Aires, 1965. Disponível em: https://pdfcookie.com/download/vaxlouis-arte-y-literatura-fantasticas-0256dmnm58l1. Acesso em: 25 de setembro de 2021.
ZILBERMAN, Regina. A leitura e o ensino da literatura. Curitiba: Ibpex, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.