The The literary genre fantasy fiction in the classroom:

a portal for the imaginary of the child-juvenile public from a reading and writing experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i8.37665

Keywords:

Literature, Fantasy novel, A terra dos meninos pelados, (Re)Reading, Multiliteracy

Abstract

The fantasy novel allows people access to the world(s) of the imaginary and, in this sense, we are led to ask whether this prose subgenre is not a potential means to encourage reading among young people. Guided by such concern, we proposed a practice of training readers from the book A terra dos meninos pelados, by Graciliano Ramos (2010). The activity, based on precepts of multiliteracies and studies on the fantasy novel, was structured based on the need to develop reading and writing strategies in the classroom with classes of 6th, 7th and 8th grades of Elementary School of a school public. One of the tasks consisted of writing a narrative divided into a few chapters in which each student had to make relationships with their reality and, suddenly, imagine a transdimensional portal opening to a surreal world. With this proposal, a dialogue was held between BNCC (BRASIL, 2018), reading theory and literature (PETIT, 2008, 2009; ZILBERMAN, 2010), literacy and multi-literacy (KLEIMAN, 2005, 2008, 2014; LEMKE, 2010; NASCIMENTO, BEZERRA E HEBERLE, 2011; ROJO, 1999; SOARES, 2002) and theorists of the fantasy novel and fantastic literature (TODOROV, 1981; VAX, 1965; CAMARANI, 2014).

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Author Biographies

Airton Pott, Universidade de Passo Fundo

Doutorando, bolsista CAPES, em Letras pela UPF / RS. Mestre em Letras pela UPF / RS.  Graduado em Letras Espanhol pela UFPEL / RS e em Língua Portuguesa e Respectivas Literaturas pela UNIJUI / RS. Professor efetivo nas redes públicas de ensino do Estado do Rio Grande do Sul e do município de Condor / RS, atuando 20 horas na Secretaria Municipal de Educação e Cultura de Condor / RS.

Ivânia Campigotto Aquino, Universidade de Passo Fundo

Possui graduação em Curso de Letras pela Universidade de Passo Fundo, mestrado em Letras - Teoria da Literatura pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, doutorado em Letras - Estudos de Literatura pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul e pós-doutorado em Letras - Estudos de Literatura pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atualmente, é professora Titular III da Universidade de Passo Fundo, atuando no curso de Letras e no Programa de Pós-Graduação em Letras, e professora efetiva da rede municipal de ensino de Passo Fundo, atuando na Secretaria Municipal de Educação. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Letras, atuando principalmente nos seguintes temas: literatura, crítica literária, romance, história e leitura.

Luciana Maria Crestani, Universidade de Passo Fundo

Doutora em Letras pela Universidade Presbiteriana Mackenzie - SP, Mestre em Educação pela Universidade de Passo Fundo-RS e Graduada em Letras pela mesma universidade. É professora do Curso de Letras e do Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade de Passo Fundo. Desenvolve pesquisas e trabalhos voltados aos Multiletramentos. Atualmente, também exerce a atividade de Secretária da Educação, Cultura e Desportos do município de Sananduva-RS.

References

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Published

18-08-2022