Exonerations from teachers in the municipal teaching network of Santa Maria/RS and the contributing factors for the abandonment of the teaching career

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i15.37887

Abstract

This article aimed to investigate the occurrence of exonerations in the last 5 years of teachers from the municipal education network of Santa Maria/RS, to analyze the factors that influenced a sample of teachers exonerated in the period from 2014 to 2018, when abandoning the teaching career in contemporary times. The research carried out was a case study, with a qualitative and quantitative approach. For data collection, an online questionnaire and interview were used. The results point to professional advancement, conditions and work overload as the most relevant factors for abandoning the teaching career in the municipality of Santa Maria.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lilian Wagner, Universidade Franciscana UFN

Professora da Rede Municipal de Santa Maria, RS; Mestre em Ensino de Humanidades e Linguagens UFN.

References

BARBOSA, A. Os salários dos professores brasileiros: implicações para o trabalho docente. 2011. 208 f. Tese (Doutorado) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências e Letras de Araraquara, 2011. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/101508. Acesso em: 16 out. 2018.

BASSI, I. B. Absenteísmo. In: OLIVEIRA et al. (org.). Dicionário de Trabalho, Profissão e Condição Docente. Grupo de Estudos sobre Políticas Educacionais e Trabalho Docente da UFMG (GESTRADO). Belo Horizonte: UFMG/FaE, 2010.

CASSETTARI, N.; SCALDELAI, V. F.; FRUTUOSO, P. C. Exoneração a pedido de professores: estudo em duas redes municipais paulistas. Educação & Sociedade, v. 35, n. 128, p. 629-996, 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/es/v35n128/0101-7330-es-35-128-00909.pdf. Acesso em: 13 out. 2018.

ESTEVE, J. M. Mudanças sociais e função docente. In: NÓVOA, A. (org.). Profissão professor. 2. ed. Porto: Porto, 1999.

GATTI, B. A. et al. (pesq.). Um estudo avaliativo do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID). São Paulo: FCC/SEP, 2014.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

HUBERMAN, M. O ciclo de vida profissional dos professores. In: NÓVOA, A. (org.). Vidas de professores. 2. ed. Porto: Porto, 2000.

LAPO, F. R.; BUENO, B. O. Evasão docente e abandono da profissão: um estudo com professores do magistério público do Estado de São Paulo. Educação em Debate, v. 2, n. 42, p. 30-42, 2001. Disponível em: http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/14609. Acesso em: 12 set. 2018.

LAPO, F. R.; BUENO, B. O. Professores, desencanto com a profissão e abandono do magistério. Cadernos de Pesquisa, n. 118, p. 65-88, 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/n118/16830.pdf. Acesso em: 2 out. 2018.

MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Lei nº 11.738, de 16 de julho de 2008. Regulamenta a alínea “e” do inciso III do caput do art. 60 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, para instituir o piso salarial profissional nacional para os profissionais do magistério público da educação básica. Disponível em: https://www.mec.gov.br/. Acesso em: 26 mar. 2020.

MALHOTRA, N. Pesquisa de marketing: uma orientação aplicada. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2006.

MINAYO, M. C. S. (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis: Vozes, 2001.

OCDE – ORGANIZAÇÃO DE COOPERAÇÃO E DESENVOLVIMENTO ECONÔMICO. Professores são importantes: atraindo, desenvolvendo e retendo professores eficazes. São Paulo: Moderna, 2006.

PAGANI, G. Quando os professores desistem: um estudo sobre a exoneração docente na rede estadual de ensino de São Paulo. 2019. 112 f. Dissertação (Mestrado da Faculdade de Ciências e Letras) – Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho”. Araraquara: UNESP, 2019. Acesso em: 23 mar. 2020. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/bitstream/handle/11449/182342/pagani_g_me_arafcl.pdf?sequence=3&isAllowed=y.

REBOLO, F. Do mal-estar docente ao abandono da profissão professor: a história de Estela. Série-Estudos, n. 33, p. 143-163, 2012. Disponível em: file:///D:/Downloads/85-864-1-PB.pdf. Acesso em: 14 out. 2018.

TAVARES, E. D. et al. Projeto de qualidade de vida: combate ao estresse do professor. [S.l.: s.n], 2007. Disponível em: http://www.unicamp.br/fef/espec/hotsite/gqve/TCC_GustavoElmaLuciaCi.madon.pdf. Acesso em: 25 mar. 2020.

VINUTO, J. A amostragem em bola de neve na pesquisa qualitativa: um debate em aberto. Temáticas, n. 44, p. 203-220, 2014. Disponível em: https://www.ifch.unicamp.br/ojs/index.php/tematicas/article/view/2144/1637. Acesso em: 14 out. 2018.

YIN, R. K. Estudo de caso: planejamento e método. 2. ed. São Paulo: Bookman, 2001.

Published

29-06-2023