The relevance of science teaching from the perspective of elementary school educators

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i14.37910

Keywords:

Science teaching; Education; Criticality

Abstract

Considering the historical perspective of Science Teaching in Brazil, as well as the development needs in the social, cultural, economic and political areas, the relevance of scientific training from the initial grades is justified. Thus, the area of ​​Science can be constituted as fundamental and necessary in the school curriculum, especially for students in the early years, as it allows the appropriation of knowledge and information about the nature of science, which favors the recognition of the individual as a social being, in addition to to contribute to a critical positioning and the search for solutions in the face of situations experienced on a daily basis. Based on this premise, the present work aims to verify the point of view of educators from a municipal school in the city of Codó/Maranhão on the relevance of science teaching, as well as its application in the early years of elementary school. For this, a field research was carried out, in which a questionnaire was applied to the teachers of the initial years. In view of the analysis carried out, it is understood that Science Teaching is extremely relevant to the teaching and learning process, but for this it is necessary for the teacher to provide effective means for students to achieve knowledge in this area of ​​teaching.

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Author Biographies

Ana Cláudia Batista da Silva , UFMA

Graduada pela Universidade Federal do Maranhão Campus - Codó (MA) em Licenciatura em Pedagogia; Pesquisadora sobre Quebradeiras de Coco Babaçu; Etnomatemática; Utilização de Matemática por Quebradeiras de Coco Babaçu no cotidiano em práticas extrativistas e derivação do Coco Babaçu, assim como a influência da Cultura para que Filhos e Filhas de Quebradeiras utilizem a Matemática de acordo com suas experiências culturais.

Cecília Araújo Flor

Graduada pela Universidade Federal do Maranhão Campus - Codó (MA) em Licenciatura em Pedagogia.

Aziel Alves de Arruda, UFMA

Possui graduação em Licenciatura em Matemática pela Fundação de Ensino Superior de Olinda (2000), graduação em PEDAGOGIA pela Faculdade Entre Rios do PIAUÍ (2014), graduação em EDUCAÇÃO FÍSICA pela Faculdade de Educação Física de Barra Bonita - FAEFI (2018), Especialização em Psicopedagogia Clínica e Institucional pela Faculdade Alfa (2015), Especialização em Formação de Educadores pela Universidade Federal Rural de Pernambuco ( 2000) , mestrado em Desenvolvimento de Processos Ambientais pela Universidade Católica de Pernambuco (2008) e doutorado em Ciências da Educação pela Universidade Autônoma de Assunção (2015) Revalidado pela Universidade Federal do Rio de Janeiro - UFRJ. Atualmente é professor Adjunto da Universidade Federal do Maranhão - UFMA, Campus Codó. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação Inclusiva, Educação Matemática e Formação de Professores.

Ricarte Tavares, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Licenciatura em Química, Especialista no Ensino de Química (2017), Mestrado em Ciências na área de Química Orgânica pela Universidade Federal de Alagoas (2019), doutorando em Química pela Universidade Federal Rural de Pernambuco. Atualmente é professor de Bioquímica da Universidade Estadual de Alagoas (UFAL), onde leciona no curso de Zootecnia do Campus II, Santana do Ipanema (Alagoas). Pesquisador na área de Ensino de Ciências com alunos do Ensino Médio e do Ensino Superior, além disso, pesquisador na área de Química Orgânica, com ênfase em Síntese Orgânica.

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Published

26-12-2022