Literature on Screens

the use of the Google Sites tool in reader education

Authors

  • Rodrigo Joventino Rodrigues Universidade do Estado do Pará
  • Renilda do Rosário Moreira Rodrigues Bastos Universidade do Estado do Pará

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i8.37949

Keywords:

Literature, Formation of readers, Information and Communication Technology (ITTs)

Abstract

This research aims to relate a dialogue between the literature presented in schools, the process of readers’ training and the use of the Google Sites tool within the teaching-learning relationship. To this goal, the work in question addresses the history of the transitions that occurred between the first writings to the screens surrounding the globe. It is about the formation of readers and the teaching role in this process. The research is also presented as a qualitative and exploratory study, whereas it investigates, through the speech of elementary school teachers, the difficulties encountered to form readers, their own relationship with literature and, finally, their intimacy with Information and Communication Technologies (ITTs). It was found, through interviews, that there is a constant need to reinvent the teaching, to know and dialogue with the new information media, which surround the current generation of students, and explore the technological supports in the teaching practice of educators. As a final result, a website ("Espaço Literatura" - Google Sites) was created as a tool in the formation of readers. This product aims to explore the multimedia available for the platform by bringing together literary texts, supporting texts, images, videos, links to other sites and also a specific tab for the joint construction of student and teacher, and also for socialization and sharing of activities and productions of the students themselves.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rodrigo Joventino Rodrigues, Universidade do Estado do Pará

Mestre em Ensino de Língua Portuguesa e Suas Respectivas Literaturas (PPGELL/UEPA). Especialista em Saberes, Linguagens e Práticas Educacionais na Amazônia pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA-2019). Especialista em Educação Especial e Inclusiva pela Faculdade de Administração, Ciências, Educação e Letras (FACEL-2017) pólo Belém/PA. Graduado no curso de Licenciatura Plena em Letras - Língua Portuguesa pela Universidade do Estado do Pará (UEPA-2016). Participante do projeto de extensão Griot - Contadores de História, vinculado ao Núcleo de Pesquisa Culturas e Memórias Amazônicas (CUMA/UEPA). Membro do Grupo Interdisciplinar de Pesquisa em Arte, Cultura e Educação (GIPACE/IFPA). Experiência nas áreas de Língua Portuguesa, Literatura, Produção e Revisão de textos.

Renilda do Rosário Moreira Rodrigues Bastos, Universidade do Estado do Pará

Doutora em Ciências Socias - Antropologia (UFPA). Professora do Departamento de Língua e Literatura (DLLT) e do Programa de Pós-graduação em Ensino de Língua Portuguesa e suas respectivas Literaturas (PPGELL) da Universidade do Estado do Pará (UEPA).

References

ASCHER, Nelson. Eletrônica e escrita não são excludentes. In: ASCHER, Nelson. Pomos da discórdia. São Paulo: Editora 34, 1996.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

CALVINO, Italo. Seis propostas para o próximo milênio: lições americanas. São Paulo: Companhia das Letras, 1990.

CORSINO, Patrícia. A tela e a escrita, a escrita e a tela: interações e leituras. In: MARTINS, Aracy Alves et al (org.). Livros & Telas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.

CUNHA, Leo. Perdidos e achados no ciberespaço. In: MARTINS, Aracy Alves et al (org.). Livros & Telas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.

FARES, Josebel Akel. O não lugar das vozes literárias da Amazônia na escola. Revista Cocar. Belém, vol. 7, n. 13, p. 82-90/jan-jul, 2013. Disponível em: < http://paginas.uepa.br/seer/index.php/cocar/article/download/244/211 >. Acesso em: 27 de jun. 2021.

MARIA, Luzia de. Leitura e Colheita: livros, leitura e formação de leitores. Petrópolis: Vozes, 2002.

MELLO, Thiago de. Canção para os fonemas da alegria. In: Faz escuro, mas eu canto. São Paulo: Global Editora, 2017.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Ciência, técnica e arte: o desafio da pesquisa social. In: MINAYO, Maria Cecília de Souza et al (Orgs.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, RJ: Vozes, 2003.

PAES, José Paulo. Convite. In: Poemas para brincar. São Paulo: Ed. Ática, 2008.

RIBEIRO, Ana Elisa. Ler na tela: o que é, hoje, um livro? In: MARTINS, Aracy Alves et al (org.). Livros & Telas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.

SILVA, Maurício & COUTO, Rita. Literatura: Como se lê, como se ensina... (Os mediadores de leitura e a promoção da leitura literária). In: LAURITI, Thiago & CHRISTAL, Wendel Cássio (Orgs.). Literatura infantil e juvenil: abordagens múltiplas. Jundiaí: Paco Editorial, 2013.

ZILBERMAN, Regina. A tela e o jogo: onde está o livro? In: MARTINS, Aracy Alves et al (org.). Livros & Telas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.

Published

18-08-2022