Active pedagogical practices that articulate ruralfield education and science teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i14.37992

Keywords:

Rural Education Education; Science Teaching; Active Methodologies; Pedagogical Practices.

Abstract

This research has as general objective to articulate Science Teaching and pedagogical practices based on active methodologies for the rural schools in the Region of Campanha Gaúcha, and as specific objectives: to identify pedagogical practices with active methodologies that articulate Rural Education and the Science Teaching published in the Revista Brasileira de Educação do Campo; carry out a survey of priority themes for the field in Region Campanha Gaúcha and relate the adequacy of each priority theme with pedagogical practices based on their specificities. The four pedagogical practices identified in the bibliographic review are: Simulated jury, Brainstorming, Phenomena as mediators of the educational process in Natural Sciences and the use of Educational Objects. In order to contextualize such practices with the Region of Campanha Gaúcha, a survey of priority themes for the field was carried out through a digital questionnaire applied to students and graduates of the Rural Education Licentiate Courseat the Universidade Federal do Pampa. Collaborated with the survey of priority themes 39 participants. The research results contribute to the dissemination of active pedagogical practices that articulate Rural Education and Science Teaching.

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Author Biographies

Daniel Chagas Carvalho, Universidade Federal do Pampa

Acadêmico do curso de Educação do Campo - Licenciatura da Universidade Federal do Pampa (UNIPAMPA), Campus Dom Pedrito. Integrante do Grupo de Pesquisa COEDUCAR: Aprender em ação, Metodologias de Ensino e Formação de Professores (UNIPAMPA).

Ana Carolina de Oliveira Salgueiro de Moura, Universidade Federal do Pampa - UNIPAMPA

Professora Adjunta na Universidade Federal do Pampa, Campus Dom Pedrito/RS. Possui Pós-doutorado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (2016, bolsista PNPD/CAPES). Possui Doutorado em Educação em Ciências: Química da Vida e Saúde (2015, bolsista da CAPES), mestrado em Educação Ambiental (2004) e graduação em Oceanologia (2000), todos pela Universidade Federal do Rio Grande - FURG. Licenciada em Pedagogia (2015) pela Universidade Norte do Paraná - UNOPAR. É líder do Grupo de Pesquisa Coeducar: Aprender em ação, Metodologias de Ensino e Formação de Professores (UNIPAMPA) e integrante do Grupo de Pesquisa Educação a Distância e Tecnologia - EaD-TEC (FURG).Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, aprender em ação: ativo e criativo, tecnologias digitais na educação e  educação a distância, produção de material didático digital e metodologias de ensino.

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Published

26-12-2022