Possibilities of the Virtual Science Lab application for the development of a Digital Experimentation in Chemistry

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i14.38465

Keywords:

Digital experimentation; Applications; Chemistry teaching; Digital Technologies

Abstract

Digital technologies are increasingly present in the education and teaching of Chemistry is no different. In view of the gaps inherent to experimentation in the school context, this research has as main objective to investigate if there are applications that can be used in a Digital Experimentation in Chemistry (DEC). For this, the research was carried out in four stages (survey of articles about DEC; Google play search for applications involving experimentation; selection and analysis of applications). The results show few studies on DEC in basic education, in addition to observing that in relation to applications, only the PhET simulations contemplated the established criteria and was related to the pillars of Active Technological Learning.

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Author Biographies

Douglas Lopes de Lira, Universidade Federal Rural de Pernambuco

Mestre em Química (2022) pelo programa de Mestrado Profissional em Química em Rede Nacional (PROFQUI) na UFRPE. Graduado em Licenciatura em Química pelo Instituto Federal de Pernambuco – IFPE (2016). Professor efetivo da rede Estadual de Pernambuco no componente curricular de Química.

Bruno Silva Leite, UFRPE

Doutor em Química (2016) pela Universidade Federal de Pernambuco. Licenciado em Química (2008) e Mestre em Ensino das Ciências (2011) pela Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE). Docente da área de Métodos e Técnicas de Ensino do Departamento de Educação da UFRPE, Professor permanente no Mestrado Profissional em Química em Rede Nacional (PROFQUI), no Programa de Pós-Graduação em Ensino das Ciências e no Programa de Pós-Graduação em Rede Nordeste de Ensino (RENOEN). Coordenador do grupo de pesquisa LEUTEQ (Laboratório para Educação Ubíqua e Tecnológica no Ensino de Química).

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Published

26-12-2022