The teaching of reading comprehension
some teachers' considerations
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i14.38694Keywords:
teaching reading; reading conceptions; teacher trainingAbstract
This paper aims to verify how Portuguese language teachers understand the concept of reading comprehension and develop reading teaching strategies in the classroom. In order to achieve this goal, a semi-structured interview was carried out with two Portuguese language teachers, from a school in the city of Taquari/RS, in order to investigate their knowledge about the concept of reading (MORAIS, 2013; LEFFA, 1996 ; SOLÉ, 2012) and which practices they consider effective for teaching this skill. The data generated by the interviews were analyzed using a Content Analysis approach (BARDIN, 2011) and qualified in two categories, namely: a) reading concepts; and b) didactics of reading. Based on the study, it was found that there are still challenges to be overcome, especially with regard to the relationship between conceptions of reading comprehension and, as a result, of teaching in reading.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
COLTHEART, Max. Modelando a leitura: a abordagem da dupla rota. In: SNOWLING, Margaret J.; HULME, Charles (orgs.). A ciência da leitura. Porto Alegre: Penso, 2003. p. 24- 41.
JOHNSON, Steven. Cultura da interface: como o computador transforma nossa maneira de criar e comunicar. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 1997.
KATO, Mary. A. O aprendizado da leitura. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2007.
KINTSCH, Walter; RAWSON, Katherine. Compreensão. In: SNOWLING Margaret, HULME, Charles (org.). A ciência da leitura. Porto Alegre: Penso, 2013, p.227-244.
LEFFA, Vilson J. Aspectos da leitura. Porto Alegre: Sagra - D.C. Luzzatto Editores, 1996.
MARTINS, Sabrine A.; RODRIGUES, Lisandra R. Conexões corticais envolvidas na leitura: questionamentos sobre a área da forma visual das palavras.In: Encontro Rede Sul Letras-Formação de Redes de Pesquisa-UNISUL, Palhoça, 2016.
MORAIS, José. Criar leitores: para professores e educadores. Barueri: Manole, 2013.
MINAYO, Maria Cecília de S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 14. ed. São Paulo: Hucitec, 2014.
SMITH, Frank. Compreendendo a leitura: uma análise psicolinguística da leitura e do aprender a ler / Frank Smith. Tradução de Daise Batista. Porto Alegre: Artes Médicas, 1989.
SOLE, Isabel. Estratégias de leitura. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 2012.
SOUSA, Luciana B. de; HÜBNER, Lilian C. Diferentes visões e componentes da compreensão leitora. In: GABRIEL, Rosângela; PELOSI, Ana C. (Orgs.). Linguagem e cognição: emergência e produção de sentidos. Florianópolis: Insular, 2016.
SOUZA, Joana A. da S.; KENEDY, Eduardo. A leitura dos nativos digitais: uma abordagem psicolinguística. In: SOLETRAS – Revista do Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística. Rio de Janeiro, n.33, p. 189-211, 2017. Disponível em: https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/soletras/article/view/29700/21228. Acesso em: 13 set. 2019.
AUTOR, X. 2019.
WOLF, Maryanne. O cérebro no mundo digital: os desafios da leitura na nossa era. Tradução de Rodolfo Illari, Mayumi Illari. São Paulo: Contexto, 2019.
YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. 4. ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Róger Sullivan Faleiro , Kári Lúcia Forneck, Carolina Taís Werlang, Silvana Neumann Martins, Juliane da Silva Medeiros
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.