DNA extraction in science and biology teaching
developing the theme through the investigative teaching sequence
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i14.38788Keywords:
Protagonism; Contextualization; Teaching Learning; Practical ActivityAbstract
Aiming at the contextualization of contents with the daily life of students as a way of providing meaningful learning, the activity of extracting DNA from fruits was developed with the objective of adapting contents and scientific practices in informal language for better understanding of students. As a methodological parameter, the Investigative Teaching Sequence was used, developed through different stages with students from the Final Years of Elementary School and High School. With the results obtained, it was possible to analyze that laboratory classes are essential during the teaching of Science and/or Biology, considering that it allows students to have direct contact with the object of study, analyzing the results and developing hypotheses in order to generate their conclusions, providing a significant improvement in the quality of learning, allowing students to exercise the ability to think, reflect and make decisions.
Downloads
References
AZEVEDO, M. C. P. S. Ensino por investigação: problematizando as atividades em sala de aula. In: CARVALHO, A. M. P. (Org). Ensino de Ciências: unindo a pesquisa e a prática. São Paulo: Cengage Learning, 2009.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.
BRITO, I. A. JUNGES, L. J. S. F.; DA SILVA OLIVEIRA, J. M. Atividades práticas de extração de DNA de diferentes materiais orgânicos como forma de estimu-lar o ensino-aprendizagem. Revista Maiêutica, Indaial, v. 5, n. 01, p. 41-56, 2017. disponível em <https://189-016-006-142.asselvi.edu.br/index.php/BID_EaD/ar-ticle/view/1757/865>. Acesso em: 25 nov. 2020.
CARVALHO, A. M. P. (Org.). O ensino de Ciências e a proposição de sequências de ensino investigativas. Ensino de Ciências por investigação: condições para implementação em sala de aula. São Paulo: CENCAGE Learning, 2013.
DUSCHL, R. La valorización de argumentaciones y explicaciones: promover estratégias de retroalimentación. Ensenãnza de lãs Ciências, v. 16, n. 1, p. 3-20, 1998.
FREIRE, P. Ensinar exige curiosidade. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
GONÇALVES, T. M. A Guerra Imunológica das células contra os patógenos: A proposta de um modelo didático tridimensional de baixo custo para simulação da resposta imune celular mediada por linfócitos T CD8+. Brazilian Journal of Development. v.7, n.1, p. 4854-4860, 2021. Disponível em: <https://www.brazilianj-ournals.com/index.php/BRJD/article/view/23099/18554> Acesso em: 26 de jan. 2021.
KRASILCHIK, M. Prática de Ensino de Biologia. 4. ed. São Paulo: Edusp, 2004.
KRASILCHIK, M.. Prática de Ensino de Biologia. São Paulo: USP, 2012.
SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. Almejando a alfabetização científica no ensino fundamental: A proposição e a procura de indicadores do processo. Investigações em Ensino de Ciências, v. 13, n. 3, p. 333-352, 2008.
VALENTE, J. A. Blended Learning e as mudanças no Ensino Superior: a proposta da sala de aula invertida. Educar em Revista: Dossiê Educação a Distância, Curitiba: UFPR, 2014, Edição especial n. 4/2014. p. 79-97 Disponível em: < http://www.scielo.br/pdf/er/nspe4/0101-4358-er-esp-04-00079.pdf >. Acesso em: 20 ago. 2021.
ZIMMERMANN, L. A importância dos laboratórios de ciências para alunos da terceira série do ensino fundamental. 2005. 141 f. Dissertação (Mestrado em Ciências e Matemática) - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2005.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Daniel Augusto Bolsanelo Belcavello, Manoel Augusto Polastreli Barbosa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.