The cultural heritage of the school of science, biology and history (ECBH)

experience in history teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i14.39044

Keywords:

Local history. Cultural heritage. Identity and Memory. School of Science Biology and History (ECBH).

Abstract

This article deals with the realization of the internship experience in the semester 2022/1, at the School of Science Biology and History (ECBH), specifically in the historical and museological collection, mainly of material and immaterial cultural heritage, focusing on the history of Espírito Santo. Theoretically, it is based on the thinking of Abreu (2015) and Davallon (2015) to think about cultural heritage. It also discusses the construction of identity (HALL, 2014), memory (HALBWACHS, 1990) and the teaching of local history (SCHMIDT; GARCIA, 2005). For this, it traces the process of patrimonialization in Brazil, approaching the educational practices carried out at the School of Science, Biology and History (ECBH), in order to experience the appreciation of memory and local history, in the possibility of favoring the feeling of belonging. of the individual in relation to the place where he lives.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Gerderson Lucas Loyola dos Santos, Universidade Federal do Espírito Santo

Possui graduação em Ciências Contábeis pelo Centro Universitário do Espírito Santo - UNESC (2011). Especialização Pós-Graduação Aperfeiçoamento em Formação Docente para a Educação a Distância pelo Instituto Federal do Espírito Santo - IFES (2022). Possui graduação em Licenciatura em História pela Universidade Federal do Espírito Santo - UFES (2022), com experiências nas áreas de patrimônios culturais históricos.

References

ABREU, Regina. Patrimonialização das diferenças e os novos sujeitos de direito coletivo no Brasil In: Memória e novos patrimônios. Marseille: Open Edition Press, 2015. Disponível em: http://books.openedition.org/oep/868. Acesso em: 15 Jul. de 2022.

ANDRADE, Rodrigo Melo Franco de. Brasil: Monumentos históricos e arqueológicos. México, DF, Instituto Panamericano de Geografia e História, Comisión de História, 35, Monumentos Históricos y Arquológicos III, Publicación núm. 122, 1997

BRASIL. Constituição de 1988. Disponível em: https://www2.camara.leg.br/legin/fed/consti/1988/constituicao-1988-5-outubro-1988-322142-norma-pl.html. Acesso em 15 Jul. de 2022.

CONTI, Raquel Félix. Projeto político pedagógico: Escola da Ciência Biologia e História. Vitória: SEME,2011.

DAVALLON, Jean. “Memória e patrimônio: por uma abordagem dos regimes de patrimonialização. In. TARDY, Cécile; DODEBEI, Vera. Memória e novos patrimônios. Marseille. Open Edition Press, 2015. Disponível em: http://books.openedition.org/oep/866. Acesso em: 15 Jul. de 2022.

DIAS, Welbia Carla. A institucionalização do patrimônio do Brasil. Goiânia: CIAR /Núcleo Interdisciplinar de Estudos e Pesquisas em Direitos Humanos da UFG, 2014.

HALBWACHS, M. A Memória coletiva. Trad. In. De Laurent Léon Schaffter. São Paulo, Vértice/Revista dos Tribunais, 1990. Tradução de: La mémoire

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Tradução: In. Tomaz Tadeu da Silva. Guaciara Lopes Louro. Rio de. Janeiro: Lamparina, 2014.

IPHAN. Programa Nacional do Patrimônio Imaterial, 2000. Disponível em: <http://www.pontaojongo.uff.br/sites/default/files/upload/documento_programa_nacional_do_patrimonio_imaterial.pdf>. Acesso em: 06 de Jun. de 2022.

________. Decreto no 3.551, de 4 de agosto de 2000. Institui o registro de bens culturais de natureza imaterial que constituem Patrimônio Cultural brasileiro, cria o Programa Nacional do Patrimônio Imaterial e dá outras providências. Disponível em: <http://www.iphan.gov.br>. Acesso em: 15 Jul. de 2022.

IPHAN. Recomendação sobre a salvaguarda da cultura tradicional e popular. In: CURY, Isabelle (Org.). Cartas patrimoniais. 2. ed. Rio de Janeiro: IPHAN. 2000, p. 195-198

SCHMIDT, M.A; GARCIA, T.M.F.B. Recriando histórias de Pinhais. Curitiba: PMP; UFPR, 2000.

SCHMIDT, M.A; GARCIA, T.M.F.B. Recriando histórias de Campina Grande do Sul. Curitiba: UFPR/PMCGS, 2005.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora; CAINELLI, Marlene. Ensinar História. São Paulo: Scipione, 2004.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora; CAINELLI, Marlene. Ensinar História. 2º ed. São Paulo: Editora Scipione, 2009. Coleção Pensamento e Ação em Sala de aula.

Published

26-12-2022