Social inequality, social markers and meritocracy:

a study on school failure

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i14.39074

Keywords:

Inequality; Social markers; Meritocracy; School failure

Abstract

This work addresses social inequality, social markers (specifically: race, gender and class) and meritocracy as factors that make it possible to understand school failure. This problem consists of seeking elements that provide an understanding of why school failure is one of the biggest problems of the current educational model. This question is necessary in view of the visible setbacks in educational indices and the maintenance and worsening of structural inequalities in society. In this sense, the objective of the work is to show that social factors contribute to the maintenance and perpetuation of school failure. To reach such a conclusion, this study uses and analyzes research, articles and books that deal with the issue of school failure, to demonstrate that school success does not depend on merit or personal effort, since the individual, within society, is permeated by social, political, economic and historical factors that can influence against or in favor of their success in the school environment.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Diego Vinícius Brito dos Santos, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

Licenciado, Mestre e Doutorando em Filosofia (2014-, UERN-UFRN-PPGFil-CCHLA) / Especialista em Ciências Sociais e Gestão Escolar (2022, FFOCUS) / Licenciando em Ciências Sociais e Pedagogia (2020-, UFRN-UNINTER).

References

ABRAMOWICZ, A.; MORUZZI, A. B.; CRUZ, A. C. J.; LEVCOVTZ, D.; RODRIGUES, T. C. Corpo: Sexualidade, Gênero, Raça e Etnia. In: Anete Abramowicz; Andrea Braga Moruzzi. (Orgs.). O Plural da Infância: aportes da sociologia. São Carlos: EdUFSCar, 2010, p. 57-96. Disponível em: http://livresaber.sead.ufscar.br:8080/jspui/handle/123456789/2649.

AGASSIZ, Louis. A journey to Brazil. Boston: Ticknor & Fields, 1868. Disponível em: https://www2.senado.leg.br/bdsf/item/id/227369.

AKOTIRENE, Carla. Interseccionalidade. Coordenação de Djamila Ribeiro. São Paulo: Sueli Carneiro; Pólen, 2019. (Feminismos Plurais).

ARAÚJO, Tereza Cristina N. A classificação de cor nas pesquisas do IBGE: notas para uma discussão. Cadernos de Pesquisa [online], São Paulo, n. 63, p. 14-16, nov. 1987. Disponível em: http://educa.fcc.org.br/pdf/cp/n63/n63a01.pdf.

BRASIL. Educação Antirracista: caminhos abertos pela Lei Federal n. 10.639/03. Brasília: Ministério da Educação/SECAD, 2005. (Col. educação para todos). Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000143283.

BOURDIEU, Pierre. Escritos de educação. Maria Alice Nogueira e Afrânio Catani (Orgs.). 9. ed. Petrópolis: Editora Vozes, 2007. (Ciências sociais da educação).

CARVALHO, Marília Pinto de. Quem são os meninos que fracassam na escola?. Cadernos de Pesquisa (Fundação Carlos Chagas), São Paulo, v. 34, n. 121, p. 11-40, 2004a. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0100-15742004000100002.

CARVALHO, Marília Pinto de. O fracasso escolar de meninos e meninas: articulações entre gênero e cor/raça. Cadernos Pagu (UNICAMP), Campinas, São Paulo, v. 22, p. 247-290, 2004b. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S0104-83332004000100010.

CUNHA SALVADOR, Nayara; DE OLIVEIRA, Anderson José; FRANCO, Neil. Fracasso, evasão e abandono escolar de pessoas trans: algumas reflexões necessárias. Revista de Educação Pública, [s. l.], v. 30, p. 1-18, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.29286/rep.v30ijan/dez.11840.

FILHO, Gisálio Cerqueira. A questão social no Brasil: crítica do discurso político. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1982.

FREIRE, Nita. Palavra aberta - o legado da obra de Paulo Freire para a educação global contra-hegemônica. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 35, p. 1-10, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0102-4698218004.

GARCIA, Marcos Roberto Vieira. Prostituição e atividades ilícitas entre travestis de baixa renda. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, São Paulo, v. 11, n. 2, p. 241-256, 2008. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/cpst/v11n2/a08v11n2.pdf.

GUIMARÃES, Antonio Sérgio Alfredo. Raça e os estudos de relações raciais no Brasil. Novos Estudos, São Paulo, n. 54, p. 147-156, jul. 1999. Disponível em: https://novosestudos.com.br/produto/edicao-54/.

JESUS, Rodrigo Ednilson de. Mecanismos eficientes na produção do fracasso escolar de jovens negros: estereótipos, silenciamento e invisibilização. Educação em Revista, Belo Horizonte, n. 34, p. 1-18, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0102-4698167901.

SAES, Décio Azevedo Marques de. Fracasso escolar e classes sociais no Brasil atual. Educação & Linguagem, [s. l.], v. 17, n. 1, p. 239-254, jan.-jun. 2014. Disponível em: https://doi.org/10.15603/2176-1043/el.v17n1p239-254.

SOARES, Karine da Silva; BACZINSK, Alexandra Vanessa de Moura. A meritocracia na educação escolar brasileira. Temas & Matizes, Cascavel, v. 12, n. 22, p. 36-50, jan./jun. 2018. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/temasematizes/article/view/20121.

VALLE, Camila Oliveira de. INFLUÊNCIAS TEÓRICAS E TEORIA EM GILBERTO FREYRE: um debate sobre a integração social e a “democracia racial”. Estudos de Sociologia, Recife, v. 1, n. 23, p. 131-167, 2007. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/revsocio/article/view/235794.

VIDAL, Júlia Silva; PAIXÃO, Olívia Vilas Bôas da. Travestilidade, Prostituição e Encarceramento: Negação de Direitos e “Gestão de Ilegalismos”. Revista do Centro Acadêmico Afonso Pena (CAAP), Belo Horizonte, Minas Gerais, v. 22, n. 2, p. 162-176, 2016. Disponível em: https://revistadocaap.direito.ufmg.br/index.php/revista/article/view/455.

Published

26-12-2022