Healthy food in gibis
contributions of project-based learning to science teaching
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i15.39706Keywords:
Science teaching; Project-Based Learning; TechnologiesAbstract
This article reports an experience that was carried out in a private school in the city of São Mateus (ES), in a class of the 8th grade of Elementary School, referring to the project entitled “Alimentação Saudável em Gibis”, developed through the active methodology called Learning Based on Projects (ABProj). The objective of this work was to promote a teaching and learning process that contextualizes the content built in the classroom with the reality experienced by students, in addition to developing skills and competencies such as autonomy, critical thinking and teamwork. To this end, students were divided into groups and were challenged to research the theme based on guiding questions constructed by them and produce a comic book on the theme of Healthy Eating. The project was divided into six stages carried out over a period of four weeks. The students' motivation and engagement while carrying out the activities were essential factors in the construction of learning content and development of transversal skills and competences.
Downloads
References
ANTUNES, C. Como transformar informações em conhecimento. Petrópolis, RJ: Vozes, 2001.
BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
BARBOSA, E. F.; MOURA, D. G. Metodologias Ativas de Aprendizagem na Educação Profissional e Tecnológica. Boletim Técnico do Senac, v. 39, n. 2, p. 48-67, 2013.
BENDER, W. N. Aprendizagem baseada em projetos: educação diferenciada para o século XXI. Penso Editora, 2015.
BORDENAVE, J. D.; PEREIRA, A. M. Estratégias de ensino-aprendizagem. 4. ed. Petrópolis: Vozes, 1982.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a base. Brasília: MEC, 2018.
BROOKHART, S. M. How to create and use rubrics for formative assessment and granding. Alexandria, Virginia, USA: ASCD 2013.
CECÍLIO, Waléria Adriana Aprendizagem Baseada em Projetos: relato de experiência na disciplina de Geometria Analítica. Revista Docência do Ensino Superior, Belo Horizonte, v. 9, e002600, p. 1-20, 2019. DOI: https://doi.org/10.35699/2237-5864.2019.2600.
CERVO, A. L. BERVIAN, P. A. Metodologia científica. 5.ed. São Paulo: Prentice Hall, 2002.
COLNAGO, N. A. S.; LEE, D. A.; MASCARENHAS, Y. P. Metodologias Ativas e interdisciplinaridade no ensino de Ciências e Matemática: Projeto “O que eu como reflete no que eu sou?”. In: 10° Simpósio Internacional de Educação e Comunicação - SIMEDUC, 2020.
DEWEY, J. Democracia e educação. 3. ed. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1959.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREIRE, P. Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1975.
LIKERT, R. A technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology, 22(140), 1-55, 1932.
OMS. Organização Mundial da Saúde. OMS revela principais causas de morte e incapacidade em todo o mundo: 2000-2019. World Health Assembly. 2020. Disponível em: https://www.who.int/news/item/09-12-2020-who-reveals-leading-causes-of-death-and-disability-worldwide-2000-2019. Acesso em: 25 julho, 2022.
MARHAM, T., LARMER, J., RAVITZ, J. Aprendizagem baseada em projetos: guia para professores de ensino fundamental e médio. Buck Institute for Education; tradução Daniel Bueno, 2ª Ed. Porto Alegre: Artmed, 2008, 200p.
MOREIRA, M. A. Ensino de Física no Século XXI: desafios e equívocos. Revista do Professor de Física, v. 2 n. 2 p. 80-94. 2018.
PERRENOUD, P. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre, RS: ArtMed, 2000.
RADES, T. C. Formação docente: princípios e fundamentos 3/ Organizadora Solange Aparecida de Souza Monteiro. – Ponta Grossa (PR): Atena Editora, 2018. – (Formação Docente: Princípios e Fundamentos; v. 3)
ROSS, L. A. et al. Implementation and refinement of a problem-based learning model: A ten-year experience. American Journal of Pharmaceutical Education, v. 71, n. 1, 2007.
SANTOS, W. L. P.; MOL, G.S. Química e Sociedade. Volume único. São Paulo: Nova Geração, 2005.
SANTOS, A. H.; SANTOS, H. M. N.; JUNIOR, B. S.; SOUZA, I. S.; FARIA, T. L. As Dificuldades Enfrentadas para o Ensino de Ciências Naturais em Escolas Municipais do Sul De Sergipe e o Processo de Formação Continuada. In: XI Congresso Nacional de Educação, 2013.
SEGURA, E.; KALHIL, J. B. A Metodologia Ativa como proposta para o Ensino de Ciências. Revista REAMEC, Cuiabá, n. 03, p. 87-98, 2015.
SHAWAQFEH, M. S. et al. Pharmacy Students Perceptions of Their Distance Online Learning Experience During the COVID-19 Pandemic: A Cross-Sectional Survey Study. Journal of Medical Education and Curricular Development, v. 7, p. 1 - 9, jan. 2020.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Andressa Antônio de Oliveira, Talita Molina Lopes Tanes, Rosane Maria Muñoz, Marize Lyra Silva Passos, Giovani Zanetti Neto
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.