Healthy food in gibis

contributions of project-based learning to science teaching

Authors

  • Andressa Antônio de Oliveira Universidade Federal do Espirito Santo
  • Talita Molina Lopes Tanes Instituto Federal do Espírito Santo https://orcid.org/0000-0001-7003-292X
  • Rosane Maria Muñoz Instituto Federal do Espírito Santo- Campus Vila Velha
  • Marize Lyra Silva Passos Centro de Referência em Formação e Educação a Distância do Instituto Federal do Espírito Santo- CEFOR
  • Giovani Zanetti Neto Instituto Federal do Espírito Santo- Campus Vitória

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i15.39706

Keywords:

Science teaching; Project-Based Learning; Technologies

Abstract

This article reports an experience that was carried out in a private school in the city of São Mateus (ES), in a class of the 8th grade of Elementary School, referring to the project entitled “Alimentação Saudável em Gibis”, developed through the active methodology called Learning Based on Projects (ABProj). The objective of this work was to promote a teaching and learning process that contextualizes the content built in the classroom with the reality experienced by students, in addition to developing skills and competencies such as autonomy, critical thinking and teamwork. To this end, students were divided into groups and were challenged to research the theme based on guiding questions constructed by them and produce a comic book on the theme of Healthy Eating. The project was divided into six stages carried out over a period of four weeks. The students' motivation and engagement while carrying out the activities were essential factors in the construction of learning content and development of transversal skills and competences.

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Author Biographies

Talita Molina Lopes Tanes, Instituto Federal do Espírito Santo

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática pelo Instituto Federal do Espírito Santo (Educimat/Ifes), na linha de pesquisa em Tecnologias Educacionais e Recursos Didáticos no contexto da Educação em Ciências, Mestra pelo Programa de Pós-Graduação em Ensino, Educação Básica e Formação de Professores da Universidade Federal do Espírito Santo (PPGEEDUC/Ufes), Licenciada em Ciências Biológicas (Ufes) e em Pedagogia (Uninter). 

Rosane Maria Muñoz, Instituto Federal do Espírito Santo- Campus Vila Velha

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal do Espírito Santo (1993) e Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (2010). Estatutária no quadro magistério das Prefeituras de Serra e Vitória. A partir de 2015 - Coordenadora do Polo UAB Vitória. Membro do Grupo de Pesquisa Tecnologias Digitais e Práticas Pedagógicas (TecPrática) - Centro de Referência em Formação e em Educação a Distância (Cefor) do Instituto Federal do Espírito Santo.

Marize Lyra Silva Passos, Centro de Referência em Formação e Educação a Distância do Instituto Federal do Espírito Santo- CEFOR

Professor Titular e Pesquisador do Centro de Referência em Formação e Educação a Distância do Instituto Federal do Espírito Santo, Brasil. Trabalha com inovação pedagógica com TIC, tecnologias educacionais, metodologias ativas e avaliação de aprendizagem. Leciona em cursos técnicos para formação de educadores, na formação inicial e continuada de professores, em nível de aperfeiçoamento, especialização, mestrado e doutorado profissional, nas modalidades presencial e a distância.

Giovani Zanetti Neto, Instituto Federal do Espírito Santo- Campus Vitória

Doutor em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (2016). Graduado em Engenharia Elétrica pela Universidade Federal do Espírito Santo (1999), especialização em Gestão Empresarial pela Faesa (2001), Mestre em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (2009) e Licenciado em Física pelo Instituto Federal do Espírito Santo (2018). Professor do Centro de Referência em Formação e em Educação a Distância - Cefor - do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Espírito Santo - Ifes. 

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Published

29-06-2023