Transgenic crops
How is the legislation known to Biological Sciences students?
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i18.41565Keywords:
OGM; Learning; Modified foodsAbstract
Transgenic crops are marketed in accordance with current legislation in the country, which leads to the need for knowledge, especially when considering higher education courses such as Biological Sciences. The objective of this study was to verify the view of Biological Sciences students on the legislation applied to transgenic crops. A qualitative and quantitative research was carried out with 90 students of a Biological Sciences course at a public university in the state of Ceará, performing data collection through the application of a questionnaire. It was identified that the students consider that it is necessary to have a large percentage of transgenics so that it is communicated to consumers, which is not consistent with the legislation. However, the students were able to adequately express their opinion about them. It is concluded that it is necessary to deepen the subject in undergraduate courses, especially with regard to legislation.
Downloads
References
BRONDANI, A. Quatro informações fundamentais sobre transgênicos. 2013. Disponível em: http://cib.org.br/em-dia-com-a-ciencia/quatro-informacoes-fundamentaissobre- transgenicos/. Acesso em: 20 mai. 2023.
COSTA, T. E. M. M. Rotulagem de alimentos que contém Organismos Geneticamente Modificados: políticas internacionais e Legislação no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, v. 16, n. 8, p. 3571-3582, 2011.
CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.
FAO. Organização das Nações Unidas Para Alimentação e a Agricultura, 2016. Disponível em: < fao.org/brasil/pt/>. Acesso em: 15 de mar. 2023.
IDEC. Benefícios e Riscos da Manipulação Genética dos Alimentos, 2010. Disponível em: http://www.idec.gov.br. Acesso em: 05 jul. 2019.
GERHARDT, T. E; SILVEIRA, D. T. Métodos da pesquisa. Coordenado pela Universidade Aberta do Brasil – UAB/UFRGS e pelo Curso de Graduação Tecnológica – Planejamento e Gestão para o Desenvolvimento Rural da SEAD/UFRGS. – Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo, 2020.
KESTENER, C. Rotulagem de Transgênicos, 2020. Disponível em http://www.migalhas.com.br. Acesso em: 17 mar. 2023.
LAURENCE. J. Biologia: ensino médio. Volume único.1. ed. São Paulo: Nova geração, 2009.
LEIS MUNICIPAIS. Lei n° 1.065, 2019. Disponível em: http://www.leismunicipais.com.br. Acesso em: 11 fev. 2023.
LIMA, C. S. L; OLIVEIRA, E. S; ARAÚJO, S. M. P. A importância da aplicação do material didático com conteúdo de genética no aprendizado do aluno. Resumo. III Congresso Nacional da Educação (CONEDU). Natal, 2016.
LIMA, F. Transgênicos na Alimentação, 2020. Disponível em: http://www.rcunesp.br. Acesso em: 12 jan. 2023.
MINISTÉRIO DA AGRICULTURA, PECUÁRIA E ABASTECIMENTO. Organismos Geneticamente Modificados, 2019. Disponível em: http://www.agricultura.gov.br/vegetal/organismos-geneticamente-modificados. Acesso em: 18 abr. 2019.
MODA, V. NORMAS E PROCEDIMENTOS DE BIOSSEGURANÇA DA CTNBio. 2019. Disponível em: http://www.ctnbio.gov.br. Acesso em: 20 abr. 2019.
NÓBREGA, E. Estratégias metodológicas adotadas nas pesquisas de iniciação científica premiada na UFPB. Revista Eletrônica de Biblioteconomia. v. 14, n. 27, p. 170-190, 2009.
PEREIRA, A. S.; SHITSUKA, D. M.; PARREIRA, F. J.; SHITSUKA, R. (2018). Metodologia da pesquisa científica. Santa Maria: UAB/NTE/UFSM. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/bitstream/handle/1/15824/Lic_Computacao_Metodologia-Pesquisa-Cientifica.pdf?sequence=1. Acesso em: 21 jan. 2023.
RUMIATO, A. C.; MONTEIRO, I. Contaminantes em Alimentos e Orientação Nutricional. Revista De Saúde Pública. v. 11, n. 4, p. 114-124. 2018.
TOMASETTI J. A. O objetivo da transparência e o regime jurídico dos deveres e riscos de informação nas declarações negociais para consumo. Revista de Direito do Consumidor, v. 5, n. 4, p. 15-23, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Renata Fernandes de Matos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.