Children of the future, a look at the past:

an experience report at the Social Center “Rebuild Life”

Authors

  • Felipe Tavares Caetano Universidade Federal do Espírito Santo
  • Ailton Pereira Morila

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i16.42370

Keywords:

Non-formal education; Self-management; Culture; Historical heritage; Supervised internship

Abstract

This work presents the experiences of the Supervised Internship in Education in Non-School Contexts, of the Pedagogy Course, at the Federal University of Espírito Santo - UFES, carried out at the Centro Social Reconstruir a Vida, in the municipality of São Mateus – ES. The objective of the work carried out was to carry out a historical cultural recovery, together with the children hosted by the Social Center, so that we could work on valuing the space that is understood as the Historic Site of São Mateus – ES, located in the Porto neighborhood. For this purpose, we used as theoretical support Gohn (2010), who supported our research with regard to education in a non-formal environment, Freire (2014), to work on the relationship of generating themes relating the needs of the group, and for this notion of collective construction and self-management, we brought Gallo (1997), among other authors who deal with Culture, Heritage, and who have done work on the place where this project took place.

Downloads

Download data is not yet available.

References

FREIRE, Paulo. Extensão ou comunicação? Editora Paz e Terra, 2014.

GALLO, Silvio. Pedagogia libertária: princípios político-filosóficos. PEY, Maria Oly (org). Educação Libertária: textos de um seminário. Rio de Janeiro: Achiamé, 1997.

GOHN, Maria da Glória. Educação não formal e o educador social: atuação no desenvolvimento de projetos sociais. São Paulo: Cortez, 2010.

LEMOS, Carlos Alberto Cerqueira. O que é patrimônio histórico. Brasiliense, 2017.

MARQUES, Adilson Bulado. Ensino de história local e patrimônio: o caso do sítio histórico porto de São Mateus. 2019. Dissertação (Mestrado em Ensino na Educação Básica), UFES.

MARQUES, Adilson Bulado. Ensino de história local e patrimônio: o caso do sítio histórico porto de São Mateus. 2019. Dissertação (Mestrado em Ensino na Educação Básica), UFES.

NOSELLA, Paolo; AZEVEDO, Mário Luiz Neves de. A educação em Gramsci. Rev. Teoria e Prática da Educação, v. 15, n. 2, p. 25-33, mai./ago. 2012.

PONCE, Aníbal, 1898-1938 Educação e Luta de Classes / Aníbal Ponce, tradução de José Severo de Camargo Pereira. - 18. ed.- São Paulo: Cortez, 2001.

Published

21-12-2023