Multifactorial inheritance as a contextualized teaching proposal in Youth and Adult Education - YAE

Authors

  • Antonio Eugenio Sousa Alencar Universidade Federal do Espírito Santo - UFES
  • Vander Calmon Tosta

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i18.42596

Keywords:

multifactorial inheritance; contextualized teaching; youth and adult education

Abstract

Creating conditions for knowledge to be constructed in a critical and active way by students must be among the principles that guide teaching action. In this sense, this work aims to describe a proposal for investigative teaching in genetics considering students in the second stage of youth and adult education as the target audience. The methodology is a qualitative bibliographic review anchored to the method of participant observation. As a result, the adoption of active teaching methodologies contributes substantially to learning, boosting creative processes within the characteristic context of EJA and strengthening the processes of consolidating contextualized knowledge through the potential appropriation of elements and signs characteristic of student everyday life.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AMABIS, Jose Mariano; MARTHO, Gilberto Rodrigues. Guia de apoio didático. São Paulo: Moderna, 2001.

ANDRADE, Gabriela Barbosa de. O ensino de genética na formação superior: uma experiência de educação CTS (Ciência – Tecnologia – Sociedade). 2017. Dissertação (Mestrado profissional em Ensino de Ciências) – Instituto de Ciências Biológicas, Instituto de Química, Instituto de Física, Universidade de Brasília, Brasília. Disponível em: <https://ebooks.pucrs.br/edipucrs/acessolivre/anais/cidu/assets/edicoes/2018/arquivos/231.pdf>. Acesso em: 15 jun. 2023.

AUSUBEL, David Paul. A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982.

BARCELOS, Valdo. Educação ambiental e antropofagia: Antropofagia, Educação ambiental e intercultura – tecendo uma não - pedagogia. In: GUIMARÃES, Leandro Belinaso; KRELLING, Aline Gevaerd; BARCELOS, Valdo. (orgs.). Tecendo educação ambiental na arena cultural. Petrópolis: DP e t Alii, 2010. (p. 11-31).

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União, Brasília, DF. 1996. Disponível em: <https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 10 jun. 2023.

______. Ministério da Educação (MEC). Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Básica. Brasília, DF: MEC/SEB, Dicei, 2013.

______. Base Nacional Comum Curricular (BNCC): educação é a base. Brasília: DF, MEC/CONSED/UNDIME, 2018. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 10 jun. 2023.

______. Ministério da Educação (MEC). Parecer CNE/CEB n° 11, de 10 de maio de 2000. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação de Jovens e Adultos. Brasília: DF, 2000. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/pceb011_00.pdf>. Acesso em: 12 jun. 2023.

______. Ministério da Educação (MEC). Resolução CNE/CEB Nº 1, de 5 de julho de 2000. Estabelece as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação e Jovens e Adultos. Diário Oficial da União, Brasília: DF, 2000. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CEB012000.pdf>. Acesso em: 12 jun. 2023.

______. Ministério da Educação (MEC). Institui Diretrizes Operacionais para a Educação de Jovens e Adultos nos aspectos relativos ao seu alinhamento à Política Nacional de Alfabetização (PNA) e à Base Nacional Comum Curricular (BNCC), e Educação de Jovens e Adultos a Distância. Brasília: DF, CNE/SEB, 2021. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=191091-rceb001-21&category_slug=junho-2021-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 10 jun. 2023.

CARVALHO, Anna Maria Pessoa de. Fundamentos teóricos e metodológicos do ensino por investigação. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, v. 18, n. 3, p. 765-794, dez. 2018. Disponível em: <https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/download/4852/3040/15317>. Acesso em: 03 de junho de 2023.

ESPÍRITO SANTO. Governo do Estado. Secretaria de Educação. Subsecretaria de Educação Básica e Profissional. Currículo EJA semipresencial e ensino médio. Vitória: ES, 2019. Disponível em: <https://sedu.es.gov.br/Media/sedu/pdf%20e%20Arquivos/Curr%C3%ADculo/5_Ensino%20M%C3%A9dio_EJA.pdf>. Acesso em: 03 de junho de 2023.

ESPÍRITO SANTO. Governo do Estado. Secretaria de Educação. Subsecretaria de Estado da Educação Básica e Profissional. Gerência de Educação de Jovens e Adultos. Diretrizes pedagógicas e operacionais: educação de jovens e adultos e socioeducação. Vitória: ES, 2022. Disponível em: <https://educacao.sedu.es.gov.br/Media/EducacaoSedu/Arquivos/DIRETRIZES%20PEDAG%C3%93GICAS%202023_FINAL_03.pdf>. Acesso em: 10 jun. 2023.

ESPÍRITO SANTO. Governo do Estado. Secretaria de Educação. Matrizes organizações curriculares. Vitória: ES, 2022. Disponível em: <https://sedu.es.gov.br/Media/sedu/pdf%20e%20Arquivos/Matrizes_Organiza%C3%A7%C3%A3o_Curricular_1%C2%AAvers%C3%A3o.pdf>. Acesso em: 03 de junho de 2023.

GALVÃO, Maria Cristiane Barbosa; RICARTE, Ivan Luiz Marques. Revisão sistemática da literatura: conceituação, produção e publicação. Logeion: Filosofia da informação, v. 6, n. 1, p. 57-73, 2019. Disponível em: <https://doi.org/10.21728/logeion.2019v6n1.p57-73>. Acesso em: 26 mar. 2023.

GIL, Antonio Carlos. Como Elaborar projetos de pesquisa. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2017.

JÚNIOR, João Fernando Costa; LIMA, Presleyson Plínio de; ARCANJO, Cláudio Firmino; SOUSA, Fabrícia Fátima de; SANTOS, Márcia Maria de Oliveira; LEME, Mário; GOMES, Neirivaldo Caetano. Um olhar pedagógico sobre a aprendizagem significativa de David Ausubel. Revista Brasileira de Ensino e Aprendizagem, v. 5, p. 51-68, 2023. Disponível em: <https://rebena.emnuvens.com.br/revista/article/view/70/66>. Acesso em: 15 jun. 2023.

KOVALESKI, Aline Bottega; ARAÚJO, Maria Cristina Pansera de. A história da ciência e a bioética no ensino de genética. Genética na Escola, [s.l.], v. 8, n. 2, p.54-67, 2013. Disponível em: <https://san.uri.br/sites/anais/erebio2013/comunicacao/13414_87_Aline_Bottega_Kovaleski.pdf>. Acesso em: 14 jun. 2023.

PIAGET, Jean. Epistemologia genética. Tradução: Álvaro Cabral. 3. ed. Martins Fontes: São Paulo, 2007.

QUEIROZ, Danielle Teixeira; VALL, Janaina. SOUZA, Ângela Maria Alves e. VIEIRA, Neiva Franceleny Cunha. Observação participante na pesquisa qualitativa: conceitos e aplicações na área da saúde. Revista Enfermagem UERJ, v. 15, n. 2, p. 276-283, abr/jun. Rio de Janeiro, 2007. Disponível em: <https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/2020779/mod_resource/content/1/Observa%0B%C3%A7%C3%A3o%20Participante.pdf>. Acesso em: 05 de junho de 2023.

MASCARENHAS, Márcia de Jesus Oliveira; SILVA, Vanessa Campos da; MARTINS, Paula Regina Pereira; FRAGA, Elmary da Costa; BARROS, Maria Claudene. Estratégias metodológicas para o ensino de genética em escola pública. Pesquisa em Foco, v. 21, n. 2, p. 05-24, 2016. Disponível em: <https://ppg.revistas.uema.br/index.php/PESQUISA_EM_FOCO/article/download/1216/957>. Acesso em: 15 jun. 2023.

SASSERON, Lúcia Helena. Alfabetização Científica, Ensino por Investigação e Argumentação: Relações entre Ciências da Natureza e Escola. In: Revista Ensaio, v. 17, n. especial, 2015. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/epec/a/K556Lc5V7Lnh8QcckBTTMcq/?lang=pt&format=pdf>. Acesso em: 12 jun. 2023.

SAMPAIO, Carlos Eduardo Moreno; HIZIM, Luciano Abrão. A educação de jovens e adultos e sua imbricação com o ensino regular. Revista Brasileira de Estudos Pedagógicos, v. 103, n. 264, mai./ago. 2022. Disponível em: <https://www.scielo.br/j/rbeped/a/tbvstx9cT7TdMVBQZyJsBTQ/>. Acesso em: 10 jun. 2023.

SILVA, Andreza Regina Lopes da; BIEGING, Patrícia; BUSARELLO, Raul Inácio. (Orgs.). Metodologia ativa na educação. São Paulo: Pimenta Cultural, 2017.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Introdução à pesquisa em ciências sociais: a pesquisa qualitativa em educação. 1. ed. 18. Reimpr. São Paulo: Atlas, 2009.

Published

27-06-2024

Issue

Section

Experience reports