Overcoming educational and personal challenges

an experience report on the performance of the pedagogical residency program in the pandemic and pregnancy context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i18.43073

Keywords:

Pedagogical Residency; Chemical; Pandemic

Abstract

This work aims to report the experience of a student from the Pedagogical Residency Program (PRP), enrolled in the Chemistry Degree, during one of the most challenging moments faced by contemporary education: the Covid-19 pandemic. The interest in describing the challenges, fears and anxieties experienced by the academic is due to the chaotic context imposed by the pandemic, added to the fact that she is pregnant, offering a perspective of overcoming limits. The pandemic began in December 2019, in China, and was declared by the World Health Organization as a global pandemic in February 2020. This led to the closure of borders, suspension of commercial activities, leisure, schools and universities. Social isolation became the primary strategy to contain the spread of the virus, causing an unexpected and prolonged period of significant changes in the way of life, which lasted until 2023, with the dissemination of vaccines and the reduction of virus transmission. Finally, the experience gained during this process has contributed to the student not only being able to understand the context of education and teaching, through entry into the Pedagogical Residency Program, but also realizing her enormous strength in overcoming limits and barriers, as , during the pandemic process, a feeling of fear and anguish was generated in almost the entire population, which were gradually overcome, with the advancement of science and in the case of the report followed, the academic also went through a pregnancy process, which in itself , already generates a lot of insecurity in most women.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paula Raquel da Rocha Soares, Universidade Federal do Amazonas

Graduada em Licenciatura em Química pela Universidade Federal do Amazonas 

References

BRASIL. Projeto de Lei do Senado N° 227, de 2007: Institui a Residência Educacional a Professores da Educação Básica. disponível em: https://legis.senado.leg.br/sdleg-getter/documento?dm=651110&ts=1594012052676&disposition=inline. Acesso em: 25 nov. 2023.

CAPES. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Edital 6: Chamada Pública para apresentação de propostas no âmbito do Programa de Residência Pedagógica. 2018. Brasília: Ministério da Educação, 2018

CORDEIRO, Karolina Maria de Araújo. O Impacto da Pandemia na Educação: A Utilização da Tecnologia como Ferramenta de Ensino. 2020.

COUTO, Edvaldo Souza et al. # fiqueemcasa: educação na pandemia da COVID-19. Interfaces Científicas-Educação, v. 8, n. 3, p. 200-217, 2020.

DALTRO, M. R.; FARIA, A. A. Relato de Experiência: Uma narrativa científica na pós-modernidade. Estudos e Pesquisas em Psicologia. Rio de Janeiro, v. 19, n. 1, p. 223-237, 2019.

FARIA. J. B.; PEREIRA. J. E. D. Residência Pedagógica: afinal, o que é isso?. Revista de Educação Pública. v. 28, n. 68, p. 333-356. 2019.

FERREIRA, P. C. C.; SIQUEIRA, M. C. S. Residência Pedagógica: um instrumento enriquecedor no processo de formação docente. Práticas de Linguagem. v. 10, n. 1, p. 1-13, 2020.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo, SP: Atlas, 2002.

GÓES, C. B.; CASSIANO, G. O uso das Plataformas Digitais pelas IES no contexto de afastamento social pela Covid-19. Folha de Rosto. v. 6, n. 2, 2020.

MINAYO, Maria Cecília de Souza. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Ciência & Saúde Coletiva, 17 (3): 621-626, 2012.

SALDANHA, L. C. D. O discurso do ensino remoto durante a pandemia de COVID-19. Educação e Cultura Contemporânea. Rio de Janeiro, v. 17, n. 50, p. 124-144, 2020.

SANTOS, M. A. B. dos; FERREIRA, H. S.; SIMÕES, L. L. F. Saberes da docência aprendidos no PIBID: um estudo de caso com professores supervisores de educação física. Educ. Form., [S. l.], v. 1, n. 2, p. 104–120, 2016.

SENHORAS, Elói Martins. Coronavírus e educação: análise dos impactos assimétricos. Boletim de conjuntura (BOCA), v. 2, n. 5, p. 128-136, 2020.

Published

27-06-2024

Issue

Section

Experience reports