Revealing meaningful mathematics:

a pedagogical journey with Ausubel’s theory in elementary and high school

Authors

  • Marinete Santana Wutke Welmer CEUNES/UFES
  • Andrea Brandão Locatelli
  • Amanda Freitas Cazadine
  • Joana de Lima Moraes

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i18.43371

Keywords:

Meaningful Learning; Ausubel's Theory; Playful Pedagogical Practices; Elementary and High School.

Abstract

This study investigated the applicability of Ausubel's Meaningful Learning Theory in primary and secondary education classes during the first semester of 2023. The theoretical framework highlighted the importance of the relationship between new knowledge and the student's cognitive structure. The methodology involved practical activities in mathematics, presenting objectives, theoretical framework, methodology, and results. The findings revealed that the meaningful approach stimulated students' curiosity, fostering connections and investigations, making learning engaging and meaningful. Playful pedagogical practices, supported by Ausubel's theories, proved effective in facilitating students' knowledge construction. Active participation, critical reflection, and continuous evaluation were encouraged, making the learning process more engaging and effective. It is concluded that meaningful learning, based on Ausubel's theory, transforms teaching and learning processes into moments of concentration, perception, and overcoming difficulties. This study emphasizes the importance of the educator's role in promoting meaningful learning, providing students with an approach that goes beyond memorization, favoring a deep understanding of concepts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Andrea Brandão Locatelli

Doutora em Educação no Programa de Pós-graduação em Educação/PPGE/UFES. Professora no Departamento de Educação e Ciências Humanas/CEUNES/UFES e no Programa de Pós-graduação em Ensino na Educação Básica/PPGEEB

Amanda Freitas Cazadine

Graduada no curso de Matemática pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Pós-graduanda em Ensino na Educação Básica pela Universidade Federal do Espírito Santo PPGEEB/CEUNES/UFES. 

References

ABREU, Luís Carlos de Abreu; OLIVEIRA, Márcio Alves de; CARVALHO, Tatiana Dias de; MARTINS, Sonia Rodrigues; GALLO, Paulo Rogério; REIS, Alberto Olavo Advíncula. A epistemologia genética de Piaget e o construtivismo. Rev. Bras. Crescimento e Desenvolvimento Humano, v. 20, n. 2, p. 361-366, 2010.

American mathematical society. Disponível em: http://www.ams.org/publicoutreach/pi-day. Acesso em: 24 apr. 2023.

AUSUBEL, D. P. Alguns aspectos psicológicos da estrutura do conhecimento. Buenos Aires: El Ateneo, 1973.

AUSUBEL, D. P. A aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. São Paulo: Moraes, 1982.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/. Acesso em: 07 set. 2023.

CHASSOT, A. Alfabetização científica: questões e desafios para a educação - 8. ed. - Ijuí: Ed. Unijuí, 2018. 360 p.

Dia do Pi é comemorado no mundo inteiro. Disponível em:

https://impa.br/noticias/dia-do-pi-e-comemorado-no-mundo-inteiro/. Acesso em: 24 abr. 2023.

EN S I N O M É D I O, E. et al. Orientações Curriculares 2023. Disponível em: https://curriculo.sedu.es.gov.br/curriculo/wp-content/uploads/2023/03/MATEMATICA-revisada-06-mar-2023.pdf. Acesso em: 24 abr. 2023.

FORTUNA, Danielle Barros Silva. Ensino de ciências em quadrinhos e fanzines: abordagens sobre dengue, zika e chikungunya em criações de discentes do ensino superior. Revista Cajueiro, Aracaju, v. 2, n. 1, p. 239-285, 2020. Disponível em: https://seer.ufs.br/index.php/Cajueiro/article/view/13785. Acesso em: 19 jun. 2023.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 24ª ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1997.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social, 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

LIBÂNEO, J. C. Organização e gestão das escolas - teoria e prática. Goiânia: Alternativa, 1998.

MOREIRA, M. A. Teorias de aprendizagem: Cognitivismo - Humanismo - comportamentalismo. EDITORA EPU, 2011.

MOREIRA, M. A.; MASINI E. F. S. Aprendizagem significativa: a teoria de David Ausubel. 2ª ed. São Paulo: Centauro, 2002.

MOREIRA, H.; CALEFFE, L. G. Metodologia da pesquisa para o professor pesquisador. Rio de Janeiro: Lamparina Editora, 2008.

PIAGET, J. Epistemologia genética. Trad. Álvares Cabral, 3ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2017.

REGO, T. C. Vygotsky: uma perspectiva histórico-cultural da educação. 19ª ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

SANTOS, J. C. F. dos. Aprendizagem significativa: modalidades de aprendizagem e o papel do professor. Porto Alegre: Mediação, 2008.

Published

27-06-2024

Issue

Section

Experience reports