2Q:

didatic proposal of visual read with infographic gender

Authors

  • Otávio Felipe Carneiro

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i20.43626

Keywords:

Visual literacy. Reading images; Visual reading; 2Q prototype; Infographic genre

Abstract

Recent research indicates that the image reading activities available in textbooks treat visual artifacts as elements that embellish the text. For this reason, the reading exercises focus only on the process of visual decoding, disregarding the phenomenon of signification and the effects of meaning. Carneiro (2022) developed the 2Q prototype to help teachers and creators of teaching materials develop image reading activities in the context of visual literacy. In this article, we aim to validate this prototype through a visual reading proposal using the infographic genre. In this context, we aim to answer the following question: Do the visual reading activities developed using the 2Q prototype make it possible to create didactic proposals for visual literacy? To this end, we draw on theoretical assumptions from the Bakhtin Circle, Social Semiotics and Visual Literacy. In addition, we present an explanation of the 2Q prototype and the infographic used in the didactic proposal.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BAKHTIN, Mikhail Mikhailovich. Estética da criação verbal. 6.ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.

BRASIL. Secretaria de educação básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.

CARNEIRO, Otávio Felipe. Como ler imagens na escola? Protótipos para a prática de leitura visual. 2022. 119p. Dissertação (Mestrado acadêmico em Estudos da Linguagem) – Centro de Letras e Ciências Humanas, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2022.

CARNEIRO, Otávio Felipe.; LIMA, Sheila Oliveira. 3Q3C: enlace e desenvolvimento do professor na leitura de imagens. Revista Intersaberes, v. 18, p. e023do3003, 2023. Disponível em: https://www.revistasuninter.com/intersaberes/index.php/revista/article/view/e023do3003. Acesso em: 10 jan. 2024.

CARVALHO, Sâmia Alves; ARAGÃO, Cleudene de Oliveira. Os caminhos do letramento visual: uma análise de material didático virtual. Revista de Estudos Anglo-Americanos, v. 15, n. 44, p. 9-26, 2015. Disponível em: https://reaa.ufsc.br/index.php/reaa/article/view/1274. Acesso em: 12 de mai. 2022.

COSTA-HUBBES, Terezinha da Conceição. Prática de Análise Linguística no ensino fundamental e sua relação com os gêneros discursivos. Percursos Linguísticos, [S.l], v. 7, n. 14, 2017. Disponível em: periodicos.ufes.br/percursos/article/view/15153. Acesso em: 07 de abr. 2021.

DE LUCCI, Aline Graziele. A multimodalidade textual e a habilidade leitora: o caso de um livro didático do 6º ano do ensino fundamental. 2017. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) -Pós-Graduação em Letras, Universidade Estadual Paulista, Assis, 2017. Disponível em: repositorio.unesp.br/handle/11449/150983. Acesso em: 11 de jun. 2022.

DE PAULA. Reginaldo Fermino. Uma imagem a mil palavras: um olhar multissemiótico do livro didático de português. 2019. Dissertação (Mestrado Profissional em Letras) - Centro de Letras e Ciências Humanas, Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2019. Disponível em: bibliotecadigital.uel.br/document/?code=vtls000226750. Acesso em 11 de jun. 2022.

GERALDI, João Wanderley. Portos de passagem. 5. ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013 [1990].

GOMES, Rosivaldo. Leitura de gêneros multissemióticos e multiletramentos em materiais didáticos impressos e digitais de língua portuguesa do ensino médio. 2017, 260p. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) -Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, 2017.

GRILLO, Sheila Vieira de Camargo. Divulgação científica: linguagens, esferas e gêneros. 333f. Tese (Livre-docência) - Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas, São Paulo, 2013.

KRESS, Gunther; VAN LEEUWEN, Theo. Reading Images: The Grammar of Visual Design. 2. ed. Abingdon: Taylor & Francis e-Library: London, 2006.

LIMA, Sheila Oliveira. Leitura e oralidade: as inscrições do desejo no percurso de formação do leitor. 2006. 236p. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, 2006.

MECCA, Édina Menegat. Multiletramentos e Multimodalidade: o design de significados em livros didáticos de Língua Portuguesa e Inglesa. 2019. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Pós-graduação em Letras, Instituto de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade de Passo Fundo, Passo Fundo, 2019. Disponível em: tede.upf.br/jspui/bitstream/tede/1776/2/2019EdinaMenegatMecca.pdf. Acesso em: 11 de jun. 2022.

PINHEIRO, Michelle Soares. Multimodalidade e Letramento Visual na sala de aula de Língua Espanhola: análise de uma atividade de produção escrita. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 16, p. 575-593, 2016. Disponível em: scielo.br/j/rbla/a/LgRWCyNyZ8nxPMFZPWJyqfM/abstract/?lang=pt. Acesso em:12 de mai. 2022.

PINTO, Ana Cláudia Soares. Um modelo multimodal para a abordagem de textos imagéticos: uma proposta para o letramento visual no ensino de língua portuguesa. 2019, 182p. Tese (Doutorado em Linguística). Programa de Pós-graduação em Linguística, Universidade Federal da Paraíba, 2016.

RIBEIRO, Ana Elisa. Multimodalidade, textos e tecnologias: provocações para a sala de aula. São Paulo: Parábola, 2021.

SANTOS, Manuel Álvaro Soares dos. Gêneros multimodais e práticas de letramento em livros didáticos de língua portuguesa. 2019. 134 f. Dissertação (Mestrado em Letras e Linguística: Linguística) – Faculdade de Letras, Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística, Universidade Federal de Alagoas, Maceió, 2019. Disponível em: repositorio.ufal.br/handle/riufal/5395. Acesso em: 11 de jun. 2022.

STOKES, Suzanne. Visual literacy in teaching and learning: A literature perspective. Electronic Journal for the integration of Technology in Education, v. 1, n. 1, p. 10-19, 2002.

STREET, Brian. Perspectivas interculturais sobre letramento. Filol. lingüíst. port., São Paulo, n. 8, p. 465-488, 2006.

TEIXEIRA, Tattiana. Infografia e jornalismo: conceitos, análises e perspectivas. EduFBA, 2010. Disponível em: repositorio.ufba.br/bitstream/ri/20642/3/Infografia%20e%20Jornalismo.pdf. Acesso em: 11 de jun. 2022.

VERONEZE, Agatha et. al. Como é o interior de um formigueiro. Mundo Estranho, São Paulo, edição especial, p. 88-89, abr.: 2017.

Published

19-08-2024