Teaching Portuguese as a second language for the deaf

reflections from the lens of multimodality and the historical cultural perspective

Authors

  • Jurandir Cardoso dos Santos Junior Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)
  • Karlamara Mirândola da Paixão Lima Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i20.43718

Keywords:

Teaching Portuguese; Sign language; Deafness; Multimodality; Interaction;

Abstract

Deaf education has been discussed and debated throughout history, moving between different spaces and spheres of research activity. Among these debates is the teaching of Portuguese for the deaf – a subject so complex because it reveals not only theoretical-methodological perspectives, but also makes evident the threshold of two dualities that are tensioned in the classroom space: the oral language (Portuguese) and the visual language (Libras), with modalities that differ and contrast. In the wake of this debate, this article seeks to reflect on the practice of teaching Portuguese to deaf students, bringing contributions from the multimodality approach (Kress, 2010; Kress and van Leeuwen, 2001) and Vygotsky's historical-cultural perspective (1983, 1994, 2007, 2011). The work presents a bibliographical review with critical views and illustrates a didactic proposal involving reading and writing in Portuguese with deaf students. Our reflections point towards teaching Portuguese from a second language perspective, which considers sign language for the construction of knowledge, in addition to creating a linguistic environment where visuality and interaction are present and, in this aspect, multimodality opens up possibilities that give new meaning to the way of looking at deafness and ways of teaching the written code of an oral language to deaf users of sign language.

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Author Biographies

Jurandir Cardoso dos Santos Junior, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Mestrando em Ensino na Educação Básica (PPGEEB - CEUNES/UFES). Licenciado em Letras com habilitação em Português e Inglês pela Universidade de Uberaba (UNIUBE). Atualmente é professor efetivo da disciplina de Língua Portuguesa na rede estadual de educação do Espírito Santo (SEDU/ES), com atuação nas séries finais do ensino fundamental.

Karlamara Mirândola da Paixão Lima, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Mestranda em Ensino na Educação Básica (PPGEEB - CEUNES/UFES). Possui graduação em Letras/Português pela Universidade Federal do Espírito Santo (1997) e Pós-graduação em Literatura Brasileira, pela Universidade Salgado de Oliveira (1998). Atua como professora de Língua Portuguesa na rede municipal de São Mateus/ES desde o ano de 1994, com experiência na coordenação de área da disciplina de Língua Portuguesa em momentos pontuais nos anos de 2009 a 2013 e de 2021 a 2023.

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Published

19-08-2024