Education of Ethnic-Racial Relations in the daily life of a municipal school in Macapá - AP

Authors

  • Betel Pereira de Castro Universidade Federal do Amapá
  • Eugenia da Luz Silva Foster Universidade Federal do Amapá
  • Elivaldo Serrão Custódio Universidade do Estado do Amapá

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i19.43743

Keywords:

Interracial Relations; School; Racism; Anti-Racist Education; Macapá

Abstract

This article aims to analyze the interracial relationships that occur between teacher/students and students/students in the school context, focusing on the process of racial discrimination and overcoming racism, mediated by the Political-Pedagogical Project - PPP, considering the reality from a school in Macapá, state of Amapá. The importance of understanding how racism operates in schools is essential, because from this understanding we can combat it effectively, in order to promote a new vision in relation to the black population, at school, and in other spaces of society. This is qualitative research through a case study. The data collected were based on participant observation, semi-structured interviews and document analysis. And as a factor for interpreting the interviews, discourse analysis was used. The results pointed to the existence of racial discrimination. However, some relevant positive clues were found in the anti-racist process, through the project “Black Consciousness: valuing our roots”, the representation of black figures in some posters at the researched school, and other mechanisms of change.

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Author Biographies

Betel Pereira de Castro, Universidade Federal do Amapá

Mestra em Educação, Especialista em Política Educacional e Graduada em Licenciatura em Pedagogia pela Universidade Federal do Amapá (UNIFAP), Macapá, Amapá, Brasil, Membro do Grupo de Pesquisa da UNIFAP: "Educação, Relações Étnico-Raciais e Interculturais". 

E-mail: betelpcastro@gmail.com

ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9781-4454

Eugenia da Luz Silva Foster, Universidade Federal do Amapá

Doutora em Educação pela Universidade Federal de Fluminense (UFF), com pós-doutorado em Educação pela Universidade Estadual do Rio de Janeiro (UERJ). Professora Associada da Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). Atual no Mestrado em Educação (PPGED/UNIFAP) e no Doutorado em Educação da Amazônia (EDUCANORTE). Líder do Grupo de Pesquisa Educação, Interculturalidade e Relações Étnico-Raciais (UNIFAP/CNPq). E-mail: daluzeugenia6@gmail.com.

E-mail: daluzeugenia6@gmail.com

ORCID: https://orcid.org/0000-0002-0807-0789

Elivaldo Serrão Custódio, Universidade do Estado do Amapá

Doutor em Teologia pela Faculdade EST, em São Leopoldo/RS. Pós-doutor em Educação pela Universidade Federal do Amapá (UNIFAP). Professor Substituto da Universidade do Estado do Amapá (UEAP). Professor no Mestrado Profissional em Matemática da Universidade Federal do Amapá (PROFMAT/UNIFAP). Professor coorientador no Doutorado em Educação da Amazônia (EDUCANORTE). Vice-líder do Grupo de Pesquisa Educação, Interculturalidade e Relações Étnico-Raciais (UNIFAP/CNPq).

E-mail: elivaldo.pa@hotmail.com

http://orcid.org/0000-0002-2947-5347

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Published

09-08-2024