Exploring the importance of language in the learning process:

perspectives from Paulo Freire and lev Semenovich Vygotsky

Authors

  • Renan Elvis Crivellaro
  • Franklin Noel dos Santos Universidade Federal do Espírito Santo

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i22.44673

Keywords:

Language; learning; social process

Abstract

Paulo Freire and Lev Vygotsky are prominent education theorists whose approaches converge on the idea that learning is a social process influenced by the historical and cultural context. Although their approaches are distinct, they both share the view that learning is a social process and that the social context plays a fundamental role in the cognitive development of individuals. Both highlight the crucial role of language in the learning process and in the transformation of society. One of the functions of language is to establish a connection between the author and the reader, giving meaning to what has been written and is being read, enabling the reader to imagine themselves in the context addressed by the author, making it even easier for the reader to understand. This article explores, through a reinterpretation, the contribution of Freire and Vygotsky to understanding the relationship between language and learning, highlighting their relevance in educational practice and academic production. Based on Paulo Freire and Vygotsky, we can say that one of the functions of language is to establish a connection between the author and the reader, giving meaning to what has been written and is being read, enabling the reader to imagine themselves in the context addressed by the author, making it even easier for the reader to understand.

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Author Biography

Franklin Noel dos Santos, Universidade Federal do Espírito Santo

Atualmente é docente do Programa de Pós-graduação em Ensino na Educação Básica da Universidade Federal do Espírito Santo. Possui  graduação  em  Licenciatura  Ciências  Biológicas  pela  Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE), mestrado em Oceanografia Biológica pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) e doutorado em Ciências (Biociências  Nucleares)  pela  Universidade  do  Estado  do  Rio  de  Janeiro (UERJ). Tem experiência na área de Zoologia, com ênfase em Morfologia dos Grupos Recentes, atuando principalmente nos seguintes temas: Taxonomia, Sistemática  e  Biogeografia  de  Mollusca.  Curadoria.  Oceanografia  Biológica. Pesca de Arrasto. Dragagem de Fauna Marinha. Tem experiência na área de Educação  com  ênfase  em  Educação  Ambiental,  Formação  de  Professor  de Ciências  e  Biologia.  Formação  Continuada.  Ensino  na  Educação  Básica.

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Published

26-12-2024