State of the art on education of ethnic-racial relations in chemistry teaching:
analyisis of specialized journals (2014-2023)
DOI:
https://doi.org/10.47456/krkr.v1i21.46517Keywords:
law 10.639/2003; education of ethnic-racial relations; afrocentricity; IRAMUTEQ.Abstract
Law 10.639/2003 made the teaching of African and Afro-Brazilian history and culture mandatory in basic education, supporting Ethnic-Racial Relations Education (ERER). This study aimed to investigate the scientific production in national journals that consider teaching and learning processes in Basic Education through the association between ERER and Chemistry Teaching. To achieve this, a state of the art was developed based on renowned journals in Chemistry Education and Chemistry, featuring articles published in the education section, classified between A1 and B2 (Qualis CAPES 2017-2020). Additionally, the IRAMUTEQ software was used for data processing and content analysis. The results showed a low number of publications per journal per year, with few exceptions. The data interpretation resulted in four categories: CF1 – Context of ERER research development; CF2 – Educational strategies in ERER and the appreciation of African, Afro-Brazilian, and Indigenous history and culture; CF3 – Methodological aspects of ERER research; CF4 – Contributions of African and Afro-diasporic peoples to chemical knowledge. These categories summarize what has been produced regarding ERER in Chemistry Teaching at the national level in Basic Education.
Downloads
References
ALVINO, A.C.B.; SILVA, A.G.; LIMA, G.L.M.; CAMARGO, M.J.R.; MOREIRA, M.B.; BENITE, A.M.C. Metalurgia do ferro em África: A Lei 10.639/2003 no Ensino de Química. Química Nova na Escola, v. 43, n. 4, p. 390-400, 2021.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Lei n. 10.639, de 09 de janeiro de 2003. Altera a Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática História e Cultura Afro-Brasileira. Brasília, DF, 2003. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/2003/L10.639.htm. Acesso em: 19 set. 2024.
BRASIL. Lei n. 11.645, de 10 de março de 2008. Altera a Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, para incluir no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática História e Cultura Afro-Brasileira e Indígena. Brasília, DF, 2008. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11645.htm. Acesso em: 19 set. 2024.
CAMARGO, B.V.; JUSTO, A.M. Tutorial para uso do software de análise textual IRAMUTEQ. Universidade Federal de Santa Catarina, 2013. Disponível em: http://www.iramuteq.org/documentation/fichiers/tutoriel-en-portugais. Acesso em: 19 set. 2024.
CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Resolução n. 1, de 17 de junho de 2004. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais para a educação das relações étnico-raciais e para o ensino de história e cultura afro-brasileira e africana. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 11. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/res012004.pdf. Acesso em: 19 set. 2024.
FERREIRA, E.J; MEIRELES, C.S. O ensino de química e as questões étnico-raciais: conteúdos de ensino na perspectiva com a lei nº 10.639/2003 no ensino médio. Kiri-Kerê: pesquisa em ensino, n. 19, p. 53-73, 2024.
FERREIRA, N.S.A. As pesquisas denominadas “estado da arte”. Educação & Sociedade, n. 79, p. 257-272,2002.
GOMES, N.L. Práticas pedagógicas de trabalho com relações étnico-raciais na escola na perspectiva da Lei nº 10.639/2003. 1. ed. Brasília: MEC; Unesco, 2012. Disponível em: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000260516. Acesso em: 19 set. 2024.
JESUS, W.O.; RIBEIRO, C.M.; SILVEIRA, R.D.D.; MOREIRA, D.A. Possibilidades interdisciplinares entre química e as relações étnico-raciais. Fórum Identidades, v. 32, n. 1, p. 45-59, 2020.
KLAMT, L.M.; SANTOS, V.S. O uso do software IRAMUTEQ na análise de conteúdo - estudo comparativo entre os trabalhos de conclusão de curso do ProfEPT e os referenciais do programa. Research, Society and Development, v. 10, n. 4, p. 1-15, 2021.
ROSA, L.F.A.; BORGES, M.N.; CHINELLI, M.V. A democratização racial na educação ambiental: o olhar sobre a Terra Negra nos ajuda a salvar o planeta. Revista Debates em Ensino de Química, v. 7, n. 2, p. 133-152, 2021.
ROSA, M.M.; CICUTO, C.A.T. Utilização do filme felicidade por um fio como recurso didático no Ensino de Química. Ensino e Tecnologia em Revista, v. 7, n. 1, p. 409-420, 2023.
SANTOS, P.N. Quem (ou o que) se produz sobre relações étnico-raciais e ensino de química? Apontamentos para um futuro. Scientia Naturalis, v. 3, n. 4, p. 1604-1616, 2021.
SANTOS, V.L.; BENITE, A.M.C. A comida como prática social: sobre africanidades no ensino de Química. Química Nova na Escola, v. 43, n. 3, p. 281-294, 2020.
SANTOS, E.F., PINTO, E.A.T.; CHIRINÉA, A.M. A Lei nº 10.639/03 e o epistemicídio: relações e embates. Educação e Realidade, v. 43, n. 3, p. 949-967, 2018.
SILVA, J.P.; ALVINO, A.C.B.; SANTOS, M.A.; SANTOS, V.L.; BENITE, A.M.C. Tem dendê, tem axé, tem química: sobre história e cultura africana e afro-brasileira no ensino de química. Química Nova na Escola, v. 39, n. 1, p. 19-26, 2017.
SILVA, P.V.B.; RÉGIS, K.; MIRANDA, S.A. Educação das Relações Étnico-Raciais: o estado da arte. Curitiba: NEAB-UFPR e ABPN, 2018.
VANUCHI, V.C.F.; BRAIBANTE, M.E.F. O uso de corantes naturais por algumas comunidades indígenas brasileiras: uma possibilidade para o ensino de química articulado com a lei 11.645/08. Revista Debates em Ensino de Química, v. 7, n. 2, p. 54-74, 2021.
VERRANGIA, D. A educação das relações étnico-raciais no ensino de Ciências: diálogos possíveis entre Brasil e Estados Unidos. Tese de Doutorado, Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2009.
VERRANGIA, D.; SILVA, P.B.G. Cidadania, relações étnico-raciais e educação: desafios e potencialidades do ensino de Ciências. Educação e Pesquisa, v. 36, n. 3, p. 705-718, 2010.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 José Orlando Melo de Melo, Lucicléia Pereira da Silva

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.