The use of active methodologies in Physics teaching in public schools from Marabá

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/krkr.v1i21.46518

Keywords:

Active methodologies; Teaching Physics; Continuing training.

Abstract

The exclusive use of expository classes in Physics teaching makes us rethink the diversity of methodological approaches. This research aimed to understand the use and/or absence of active methodologies in Physics classes in the nucleus of the new city in Marabá-PA. In addition to listing the difficulties of using these methodologies in the classroom and evaluating the contribution of continued training to the use of active teaching methodologies. The research is qualitative in nature, with a descriptive approach, involving 5 Physics teachers linked to public schools located in the nucleus of Cidade Nova in the municipality of Marabá, PA. For data collection, a questionnaire was used, and for data analysis, we used Bardin's content analysis technique. The results demonstrated that the lack of time and planning, student demotivation, insufficient student participation and the absence of tools are factors that negatively influence the application of active methodologies. It was also possible to conclude that some teachers did not have approaches to active methodologies during their initial training and, although they recognize the contribution of continued training, teachers face difficulties in finding courses focused on this methodology, which ends up limiting the implementation of new teaching practices. . In this sense, they demonstrate the need for continuing training courses specific to active methodologies, with the aim of assisting in teaching practice.

Author Biography

  • Danielle Rodrigues Monteiro da Costa

    Licenciada, Mestre e Doutora em Química pela Universidade Federal do Pará (UFPA). Atuou como Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA) e da Secretaria de Estado de Educação (SEDUC). Coordenadora do Campus da UEPA-Marabá (2016-2017 / 2018-2019 / 2022-2023/2024.). Docente do Departamento de Ciências Naturais da Universidade do Estado do Pará (UEPA), do Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática (UNIFESSPA) e do Programa de Pós-graduação em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia (UEPA). É membro da Sociedade Brasileira de Química (SBQ), Associação Brasileira de Química (ABQ), Associação Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências (ABRAPEC) e Sociedade Brasileira de Ensino de Química (SBEnQ) e do Grupo de Estudo e Pesquisa em Educação e Ensino de Ciências em Contextos Amazônicos (GEPEECA). É Secretaria Regional da Sociedade Brasileira de Química (SBQ-PARÁ) gestão 2022-2024, desenvolve trabalhos na área de Formação de Professores de Ciências/Química, atuando nos seguintes temas: Ensino de Química, Estágio Supervisionado e Saberes Docentes Paraense.

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Published

14-11-2024