A transdisciplinary experience in Biology Class
the investigation as education pratic and a product sciencies texts
Keywords:
Biologicas Science; Portuguese Language; TeachingAbstract
The works has as proposal to report transdisciplinary activity in 3rd grade high school class in a state school of Linhares municipality. In order to recognize in practice the parasitic diseases that affect the human intestine, practical activities were carried out during Biology classes using the Hoffman method, also known as a spontaneous sedimentation method, viable with the materials available at school and, later, developed in Portuguese language textual genre in scientific language. The work sought to meet the demands of the curriculum and the community because the motivation the students to investigation and write.
References
CASTRO, Ruth Schmitz de. Investigando as contribuições da epistemologia e da História da Ciência no ensino de Ciências: de volta ao passado. In: Gatti, Sandra Regina Teodoro; Nardi, Roberto. (org). A História e a Filosofia da Ciência no Ensino de Ciências. 1 ed. São Paulo: Escrituras editora, 2016, p. 29-51.
CHASSOT, Attico. Alternativas para tornar a história da ciência presente na educação básica. Em STRECK, Danilo. In: Educação básica e o básico na educação. - Porto Alegre: Sulina/Unisinos, 1996.
DEWEY, John. DEWEY, J. Experiência e Educação. São Paulo: Companhia Editora Nacional, 1971
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a pedagogia do oprimido. 15. ed. Rio de Janeiro: Paz & Terra. 2008.
NEVES, David Pereira – Parasitologia Humana – 9 ed. – editora Atheneu, 1998.
NEVES, David Pereira – Parasitologia Humana – 10 ed. – editora Atheneu, 2000
PESSOA, Parasitologia Médica, B. Samuel Pessoa, 10º ed., 1977.
Rey, Luis. Bases Da Parasitologia Médica. 3ª Ed. Guanabara. Rio de Janeiro, 2011.
KLEIMAN, Angela. Texto e leitor: aspectos cognitivos da leitura. 11. ed. Campinas: Pontes, 2008. 82 p.
KOCH, Ingedore. G. V. Desvendando os segredos do texto. 6. ed. São Paulo: Cortez, 2009. 168 p.
KOCH, Ingedore. G. V.; ELIAS, V. M. Ler e escrever: estratégias de produção textual. São Paulo: Contexto, 2010.
MATURANO, C.; MAZZITELLI, C.; MACÍAS, A. Los estudiantes verifican la consistencia interna de los textos científicos o retienen la primera información que leen? Investigações em Ensino de Ciências, v. 8, n. 1, p. 91-105, 2003.
SALLES, Gilsani Dalzoto. Metodologia do ensino de ciências biológicas e da natureza. Curitiba: Ibpex, 2007.
SASSERON, Lúcia Helena. Ensino de ciências por investigação e o desenvolvimento de práticas: uma mirada para a base nacional comum curricular. Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Belo Horizonte, v. 18, n. 3, p. 1061-1085, 2018. Disponível em: < https://periodicos.ufmg.br/index.php/rbpec/article/view/4833 > DOI: 10.28976/1984-2686rbpec20181831061.
TRÓPIA, Guilherme. Percursos históricos de ensinar ciências através de atividades investigativas no século XX. Revista Ensaio, v.13, n.1, p.121-38, 2011.
ZÔMPERO, Andreia Freitas; LABURÚ, Carlos Eduardo. Atividades investigativas no ensino de ciências: aspectos históricos e diferentes abordagens. Revista Ensaio, v. 13, n. 3, p. 67-80, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
The authors accept, when sending their works, the assignment of their copyrights.