Festivals, theater and political field at Athens in the fifth century BC
DOI:
https://doi.org/10.17648/rom.v0i2.7420Keywords:
Classical Greece, Great Dionysia, Political Field, Greek TragedyAbstract
This article is aimed to evaluate the role of the Great Dionysia along the political celebrations in Athens, during the fifth century BC. For this, we take the notion of the political field, developed by the sociologist Pierre Bourdieu. It is also emphasized, the most important liturgy of that festival: the choregia. Besides, we analyze some fragments of tragedies that were performed at a specific time of the celebrations for Dionysius, such as: Euripides’ Phoenissae and Sophocles’ Oedipus at Colonus.
Downloads
References
Documentação primária impressa
EURIPIDES. The Phoenissae. Translation of E. P. Coleridge. In: OATES, W. J.; O’NEILL JR, E. The complete Greek drama. New York: Random House, 1938, p. 196-8. v. II.
SÓFOCLES. Édipo em Colono. Tradução de Trajano Vieira. São Paulo: Perspectiva, 2005.
Obras de apoio
BOURDIEU, P. O Poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2004.
BOURDIEU, P. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 2003.
BOURDIEU, P. L'identité et la représentation. Actes de la Recherche en Sciences Sociales 35, p. 63-72, 1980.
BOURDIEU, P. A economia das trocas lingüísticas: o que falar o que dizer. São Paulo: Edusp, s/d.
DABDAB TRABULSI, J. Dionisismo, poder e sociedade na Grécia até o fim da época Clássica. Belo Horizonte: Humanitas, 2004.
DABDAB TRABULSI, J. A. Ensaio sobre a mobilização política na Grécia Antiga. Belo Horizonte: Ed. da UFMG, 2001.
FINLEY, M. A política no mundo antigo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.
GOLDHILL, S. The Great Dionysia and civic ideology. Journal of Hellenic Studies, n. CVII, p. 34-56, 1987.
GREGORY, J. Eurípides as social critic. Greece & Rome, v. 49, n. 2, p. 145-162, 2002.
KERENYI, K. Dioniso: imagem arquetípica da vida indestrutível. São Paulo: Odysseus, 2002.
MAFRE, J-J. A vida na Grécia Clássica. São Paulo: Jorge Zahar, 1989.
MOERBECK, G. O campo político na Atenas do século V a. C. Phoînix, ano 5, v. 5, n. 1, p. 114 134, 2009.
MOERBECK, G. A forma, o discurso e a política: as gerações da tragédia grega no século V a. C. 2007. Dissertação (Mestrado em História) – Programa de Pós-graduação em História da Universidade Federal Fluminense, Niterói, 2007.
MOSSÉ, C. Dicionário da Civilização Grega. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2004.
MURRAY, O. O homem e as forma de sociabilidade. In: VERNANT, J-P. (Org.) O homem grego. Lisboa: Presença, 1994, p. 199-228.
PELLING, C. Tragedy as evidence. In: PELLING, C. (Org.) Greek tragedy and the historian. New York: Clarendon Press Oxford, 1997, p. 213-223.
SEGAL, C. O ouvinte e o espectador. In: VERNANT, J-P. (Org.) O homem grego. Lisboa: Presença, 1994. p. 173-198.
SIMMEL, G. On individuality and social forms. Chicago: The University of Chicago Press, s/d.
SOUZA, M. A. P. de. Atenas e a invenção dos bárbaros. 1992. Dissertação (Mestrado em História) – Programa de Pós-graduação em História da Universidade Federal Fluminense, Niterói, 1992.
THEML, N. Público e privado na Grécia do VIII ao IV séc. a. C. Rio de Janeiro: Sete Letras, 1998.
VERNANT, J-P. As origens do pensamento grego. Rio de Janeiro: Difel, 2003.
VERNANT, J-P.; VIDAL-NAQUET, P. Mito e tragédia na Grécia Antiga. São Paulo: Perspectiva, 1999.
WILSON, P. Leading the tragic khoros: tragic prestige in the democratic city. In: PELLING, C. (Org.) Greek tragedy and the historian. New York: Claredon Press Oxford, 1997, p. 81-108.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2014 Romanitas - Revista de Estudos Grecolatinos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
a. The authors retain copyright and grant the journal the right to first publication.
b. The authors are authorized to assume additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (e.g., publishing in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
c. Authors are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (e.g. in institutional repositories or on their personal page) after the first publication by the journal, with due credit.
d. The journal's texts are licensed under a CC BY 4.0 Deed Attribution 4.0 International Licence (CC BY).