Heineken: sponsor and promoter of sports event tourism

Authors

Keywords:

Tourism, Sports, Events, Sponsorship, Heineken

Abstract

Sponsorship of sporting events consists of an aid or support, so that a contribution is made, whether in money or service, with or without advertising compensation. In sporting events, they can be done through the athletes themselves or in the events, it provides a financial value that will be exchanged for the representation of the sponsor's brand, and aiming to reach a certain audience. In this context, the main objective of this work is to analyze the contribution of Heineken's sports sponsorship to the tourism of sports events. The results for the events sponsored by Heineken indicated that the brand is a sponsor of four sporting events: UEFA Champions League, Formula 1 and Formula E, in addition to being a central sponsor of the Rugby Champions League. The results related to the impacts of sporting events on tourism showed that these events stimulate the economy and tourism in the places where they occur, attracting tourists and promoting tourism through flights, accommodation, food and leisure. The work proposes an analysis of the impacts of Heineken's sponsorship and its position as a promoter of sport events tourism.

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Author Biographies

Carlos Augusto Barbosa da Silva, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão

Professor EBTT IFMA Campus Buriticupu (Vacância) - pesquisador e extensionista; Presidente da CPPD IFMA BTC; Integrante do Banco de Avaliadores do SINAES - BASis (desde 2018); Mestre em Administração (UMESP, 2014); MBA Finanças (UNINOVE, 2012); Especialização em Psicologia Organizacional (FACULDADES HOYLER, 2007); Bel. Administração (UNASP, 2005); Bel. Ciências Contábeis (UNINOVE, 2016); e, Bel. Direito (UNISA, 1998 e 1999 - Interrompida). Experiência Docente: (1) Professor EBTT e Coordenador de Curso do Instituto Federal do Amapá no Campus Avançado de Oiapoque (2019 - 2020); (2) FATEC Guaratinguetá (Concursado: 2018 - 2019); (3) FACIC - Cruzeiro/SP (2018 - 2019); (4) Universidade Anhanguera, Santo André - Utinga (2016 a 2017); (5) FATEC Mogi das Cruzes (PS: 2016); (6) Universidade Nove de Julho (2008 a 2015); Áreas e temáticas de interesse: Contabilidade Tributária, Societária e Gerencial; Empreendedorismo e Inovação; Contabilidade Rural; Negócios Sustentáveis; Desenvolvimento Regional; e, Arranjos Produtivos Locais. (Texto informado pelo autor)

Julia Pereira Gonçalves, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, Campus São Paulo.

Graduanda de Tecnologia em Gestão de Turismo pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, bolsista de Iniciação Científica e estudante do Grupo de Estudos e Pesquisas em Turismo (GEPTUR). (Texto informado pelo autor)

Kauã Dias Ferreira Campos, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, Campus São Paulo

Possui ensino-medio-segundo-graupela Alef Peretz(2018). (Texto gerado automaticamente pela aplicação CVLattes)

Rodrigo Ribeiro de Oliveira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo, Campus São Paulo

Doutor em Engenharia de Produção (2012) pela Universidade Metodista de Piracicaba (UNIMEP), Mestre em Administração (2008) pela Universidade Metodista de São Paulo (UMESP), Bacharel em Administração (2005) pelo Centro Universitário Adventista de São Paulo (UNASP), Pós-Doutor (2016) pela Universidade Metodista de São Paulo (UMESP) e realizando o Estágio Pós-Doutoral pela Universidade de São Paulo (USP). No Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de São Paulo é Professor no Curso Superior de Tecnologia em Gestão de Turismo. Membro do Comitê de Pesquisa, Inovação e Pós-Graduação do Câmpus São Paulo (COMPESQ-SPO). Pesquisador do Grupo de Pesquisa Sustentare; do Grupo de Pesquisa em Humanidades e Sociedade Contemporânea do Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia de Mato Grosso e do Grupo de Estudos e Pesquisas em Turismo. Parecerista de periódicos e eventos científicos nacionais e internacionais. Orientador de Projetos de Iniciação Científica. Temas de interesse: administração; bullying no contexto escolar; cicloturismo; cicloviagens; economia do compartilhamento; empreendedorismo; ensino; Identidades juvenis; inserção sociocultural e laboral; gestão; gestão de pessoas; gestão pública; hospitalidade; hostels; logística; mulheres que viajam sozinhas ou acompanhadas por outras mulheres; operações em serviços; tecnologia da informação e comunicação; turismo; turismo de aventura. (Texto informado pelo autor)

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Published

2022-08-22

How to Cite

Silva, C. A. B. da, Gonçalves, J. P., Campos, K. D. F., & Oliveira, R. R. de. (2022). Heineken: sponsor and promoter of sports event tourism. Brazilian Journal of Production Engineering, 8(5), 13–17. Retrieved from https://periodicos.ufes.br/bjpe/article/view/38918