ACCESSIBILITY AND ERGONOMICS IN DISTANCE LEARNING
ACCESSIBILITY AND ERGONOMICS IN DISTANCE LEARNING
Keywords:
Accessibility, Ergonomics, Distance learningAbstract
Introduction: The present study aims to develop a subject using Distance Learning (DL), according to the global teaching trends. This teaching model enables dynamic flexible schedules through a Virtual Learning Environment, in which all content will be available. Objective: To discuss the possibility of implementing the educational methodology in the academic field in distance learning (DL) incorporated into the Accessibility and Ergonomics subject. Background: This research stands out for its relevance to the area of Education, the quality, dynamism and flexibility of teaching-learning promoted by the DL, in addition to the demand for content required by the subject. Methodology: This is the elaboration of an application project on the implementation of the Accessibility and Ergonomics curricular unit by a private higher education institution. The project will last four (04) months. Results: This study will allow obtaining the best mechanism for the implementation of the Accessibility and Ergonomics subject in DL. The implementation of the subject will require: action plan aimed at identifying the material and personal resources necessary for the implementation of the subject; assessment of the feasibility of the action plan; and plan management, which will provide planning for the implementation of new resources, if necessary. With the completion of this study, the distance-learning mode allows students to study at flexible times through an integration of a Virtual Learning Environment, between a DL professor and a student, in which all content will be available.
Downloads
References
Abergo, Associação Brasileira de Ergonomia (2000). A certificação do ergonomista brasileiro - Editorial do Boletim.
Alves, L. (2011), Educação a distância: conceitos e história no Brasil e no mundo. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, 10.
Bittencourt, R. M., & de Azevedo, T. C. A. M. (2016). Curso de Educação a Distância (EAD): metodologias e ferramentas. Cobenge.
Brasil, M. E. D. (2005), Decreto nº 5.622 de 19 de dezembro de 2005. Brasília, Brasil.
Cabral, A. K. P. S. (2008). Ergonomia e inclusão de pessoas com deficiência no mercado de trabalho: um levantamento do estado da arte com ênfase nos métodos e técnicas utilizadas para (re) inserção profissional. 2008. Dissertação (Mestrado em Design) – Universidade Federal de Pernambuco. Recife, PE, p. 157
Costa, A. R. (2017), A educação a distância no brasil: Concepções, histórico e bases legais. Revista Científica da FASETE, p. 59.
Correa, V. M., & Boletti, R. R. (2015). Ergonomia: fundamentos e aplicações. Bookman Editora.
Hendrick, H. W. (1997). Good Ergonomics is good Economics. Ergonomics in Design, 5(2), 1-15.
Paiva, F. V., Diaz, M., & Gonçalves, A. C. S. (2012). Prática de ensino e formação docente na ead: material didático e tutoria na construção da sala de aula de uma disciplina. Universidade Federal de São Carlos.
Pereira, A. C. C. (2011). Inclusão de pessoas com deficiência no trabalho e o movimento da cultura organizacional: análise multifacetada de uma organização. 2011. Dissertação (Mestrado em Educação)- Universidade Federal do Rio Grande do Sul – Porto Alegre- RS, p.161.
Preti, O. (1996). Educação a Distância: uma prática educativa mediadora e mediatizada. Cuiabá: NEAD/ IE –UFMT.
Scherer, S., & Da Silva B. G. (2014). Educação a distância: possibilidades e desafios para a aprendizagem cooperativa em ambientes virtuais de aprendizagem. Educar em Revista, 4, 53-77.
Silva, A. das N., Santos, A. M. G. dos, Cortez, E. A., & Cordeiro, B. C. (2015). Limites e possibilidades do ensino à distância (EaD) na educação permanente em saúde: revisão integrativa. Ciência & Saúde Coletiva, 20(4), 1099-1107. doi:https://doi.org/10.1590/1413-81232015204.17832013
Silva, L. H. (2016). Ergonomia e acessibilidade como meio de inserção de pessoas com deficiência no mercado de trabalho. XII Congresso Nacional de Excelência em Gestão, 1-12.
Silva, R. S. (2017). Gestão de EaD: educação a distância na era digital. Novatec Editora.
Teixeira, V. P. P. (2008). Acessibilidade como fator de oportunidade para pessoas com deficiência na escola: análise de garantias legais em países da América Latina. 2008. Dissertação (Mestrado em Educação)- Universidade de São Paulo. São Paulo, SP. p. 122
Vidal, M. C. (2000). Curso de especialização em ergonomia contemporânea do rio de janeiro. Introdução à Ergonomia.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Brazilian Journal of Production Engineering - BJPE
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.