PRACTICES AND POLITICAL PORTUGUESE LANGUAGE TEACHING FOR DEAF USERS OF BRAZILIAN SIGN LANGUAGE

Authors

Keywords:

Deaf people, Bilingual Education, Reading, PL teaching for the deaf

Abstract

Our experience in living with deaf people and their issues with the Portuguese Language makes us confront lines such as: I do not know words. I want to learn words. So, we wonder: what is to learn words? Therefore, the goal of this text is a reflection on the production of meaning in the undertaken reading by these individuals from texts in Portuguese Language. The fact that these individuals are Brazilian Sign Language (Libras) users, creates difficulty for teachers such as having to cope with the modalities of these languages when teaching Portuguese Language as L2 for the deaf. At first we will discuss the State investment through legislation on teaching PL for the deaf and conclude with strategies to teach Portuguese Language as L2 by describing one of the classes outlined in the research.

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Author Biographies

Lucyenne Vieira-Machado, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Doutora e mestra em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo, com estágio pós-doutoral na Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS); graduada em Pedagogia pela UFES. É professora do Departamento de Línguas e Letras, do Programa de Pós-Graduação em Linguística e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UFES.

Leonardo Vieira-Machado, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Espírito Santo; mestre em Estudos Linguísticos pela UFES; graduado em Letras - Português pela UFES e graduado em Comunicação Social pelas Faculdades Integradas São Pedro (FAESA). É professor do Departamento de Línguas e Letras da UFES.

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Published

15-07-2020