LITERARY LITERACY IN THE EARLY YEARS OF ELEMENTARY SCHOOL
Keywords:
Literary literacy, Children's literature, Literary practiceAbstract
This research aimed to understand how the promotion of literary literacy happens, in the context of the classroom, in a class of elementary school I, from the public school of the state of Ceará, through the work with children's literature books. For this, we conducted a field research in a class of a school located in the metropolitan region of Fortaleza, highlighted in state and national external evaluations. The research was anchored in studies on literary literacy and literary reading practices with guiding children's literature by Kleiman (1995), Soares (2016, 2017), Cosson (2014, 2016), Paulino (1999, 2001), Colomer (2017), Faria (2013), Lajolo (1991, 2008), Vygotsky (2003) and others. The results showed that literary literacy occurs in the participating class through a planned and organized work with the literary text focused on playfulness and enjoyment of the small reader. To this end, children's literature is present in school daily through the literary reading practices conducted by the participating teacher who expanded the possibilities of using the literary text in the classroom, with creative and pleasurable activities performed with the text in the hands of students.
Downloads
References
ABRAMOVICH, F. Literatura infantil: gostosuras e bobices. São Paulo: Scipione, 1989.
BETTELHEIM. B. A psicanálise dos contos de fadas. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2004.
CEARÁ, Secretaria da Educação. Regime de Colaboração para a garantia do direito à aprendizagem: o Programa Alfabetização na Idade Certa (PAIC) no Ceará. Fortaleza: SEDUC, 2012.
COLOMER, T. Introdução à literatura infantil e juvenil atual. Tradução de Laura Sandroni. São Paulo, 2017.
COUTINHO, A. Crítica e teoria literária. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro; Fortaleza: Edições UFCE - PROED, 1987.
COMPAGNON, A. Literatura para quê? Tradução de Laura Taddei Brandini. Belo Horizonte: UFMG, 2009.
COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Contexto, 2016.
COSSON, R. Círculos de leitura e letramento literário. São Paulo: Contexto, 2014.
EICHENBERG, R. C. De mãos dadas com a leitura: a literatura infantil nos anos iniciais. Porto Alegre: Mediação, 2016.
FARIA, M. A. Como usar a literatura infantil na sala de aula. 5. ed. São Paulo: Contexto, 2013.
FERRAREZI, C.; CARVALHO, R. S. De alunos a leitores: o ensino da leitura na educação básica. São Paulo: Parábola, 2017.
FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UECE, 2002. Apostila.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
KLEIMAN, A. B. Modelos de letramento e as práticas de alfabetização na escola. In: KLEIMAN, A. B. (Org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado de Letras, 1995.
LAJOLO, M. Do mundo da leitura para a leitura do mundo. 6. ed. 13. impr. São Paulo: Ática, 2008.
LAJOLO, M. O texto não é pretexto. In: ZILBERMAN, R. (Org.). Leitura em crise na escola: as alternativas do professor. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1991. p. 51-62.
MORAES, F. Contar histórias: a arte de brincar com as palavras. Petrópolis, RJ: Editora Vozes, 2012.
PAIVA, A. et al. (Org.). Leituras literárias: discursos transitivos. Belo Horizonte: Ceale: Autêntica, 2008.
PAULINO, G. Letramento Literário: cânones estéticos e cânones escolares. Caxambu-MG: ANPED. Texto encomendado: GT 10 – Alfabetização Leitura e escrita. Texto eletrônico, 1999.
PAULINO, G. Letramento literário: por vielas e alamedas. Revista da FACED, n. 5, p. 117-25, 2001.
PIAGET, J. Seis estudos de psicologia. 24. ed. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2005.
RUDIO, F. V. Introdução ao projeto de pesquisa científica. Petrópolis, Vozes, 1986.
SOARES, M. Letramento: um tema em três gêneros. 3. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2016.
SOARES, M. Alfabetização e Letramento. 7. ed. São Paulo: Contexto, 2017.
VYGOTSKY, L. S. A formação social da mente. São Paulo: Martins Fontes, 2003.
WERNEK, R. Y. A importância da imagem nos livros de Literatura Infantil e Juvenil. Revista Tempo Brasileiro, Rio de Janeiro, n. 63, p. 90-97, 1980.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista (Con)textos Linguísticos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors assign the copyright of the article to the publisher of Revista (Con)Textos Linguísticos (Graduate Program in Linguistics, Ufes), if the submission is accepted for publication. Responsibility for the content of articles rests exclusively with their authors. The full or partial submission of the text already published in this periodical to any other periodical is prohibited.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.