PROFILING READING AND WRITING PRACTICES BEFORE AND AFTER ENTERING UNIVERSITY

WHAT DO STUDENTS OF LETTERS REVEAL

Authors

Keywords:

Reading and writing practices, Academic literacy, Teaching-learning

Abstract

This paper aims to analyze and discuss the partial results of a qualitative and quantitative study on the reading and writing practices of higher education students. It is based on the principle that understanding the profile of these students and knowing their literacy practices becomes a useful tool for professors in planning teaching-learning activities. The research considers data provided by students of the Letras Course at a public university institution, who answered a structured questionnaire on socioeconomic conditions and reading and writing habits before and after entering university. The paper is theoretically aligned with the contributions of New Literacy Studies (STREET, 2006), adhering to the perspective that understands literacy as a social practice linked to the socio-cultural contexts in which it is built. From the preliminary analysis of the results, it can be concluded that recognizing the heterogeneity of students reflected in their reading and writing practices collaborates to carry out actions that aim to develop the academic literacy of students, while it can also cooperate for the valorization of identity of these students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Nedja Lucena, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Doutora e mestra em Estudos da Linguagem pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN); graduada em Letras - Língua Portuguesa pela mesma instituição. É professora do Departamento de Letras do Centro de Ensino Superior do Seridó da UFRN.

References

ANDRADE, L. T. O professor alfabetizador imantado entre propostas teóricas: o letramento e a metodologia do fônico. Anais do I SIHELE, Marília-SP, 2010.

ANTUNES, I. Aula de português: encontro & interação. São Paulo: Parábola, 2003.

ANTUNES, I. Muito além da gramática: por um ensino de línguas sem pedras no caminho. São Paulo: Parábola Editorial, 2007.

ANDRADE, C. Y.; DACHS, J. N. W. Acesso à educação por faixas etárias segundo renda e raça/cor. Cadernos de Pesquisa, v. 37, n. 131, p. 399-422, 2007.

FAILLA, Z. (Org.). Retratos da leitura no Brasil 4. Rio de Janeiro: Sextante, 2016.

FIAD, R. S. Algumas considerações sobre os letramentos acadêmicos no contexto brasileiro. Pensares em Revista, São Gonçalo-RJ, n. 6, p. 23-34, 2015.

FREIRE, P. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo, Olho d’Água, 1993.

GERALDI, J. W. (Org.). O texto na sala de aula: leitura e produção. Cascavel: Assoeste, 1984.

KLEIMAN, A. B. (Org.). Os significados do letramento: uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas, SP: Mercado de Letras, 1995.

LEA, M. R.; STREET, B. Student Writing in higher education: an academic literacies approach. Studies in Higher Education, London, v. 23, n. 2, p. 157-16, 1998.

MARINHO, M. A escrita nas práticas de letramento acadêmico. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 10, n. 2, p. 363-386, 2010.

RAMOS, F. B.; ESPEIORIN, V. M. Letramento acadêmico: leitura e escrita na universidade: entrevista com David Russel. Conjectura, v. 14, n. 2, p. 241-247, 2009.

SOARES, M. Letramento em três gêneros. Belo Horizonte: Autêntica, 1998.

SOARES, M. Letramento e alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 25, p. 5-17, 2004.

SOUZA, C. J. Letramento acadêmico: da escrita à leitura científica. Anuário da Produção Acadêmica Docente, v. 6, n. 15, p. 155-172, 2012.

STREET, B. V. Literacy in theory and practice. London: Cambridge University Press, 1984.

TRAVAGLIA, L. C. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática. 14. ed. São Paulo: Editora Cortez, 2009.

VIEIRA, S. Como elaborar questionários. São Paulo: Atlas, 2009.

WINGATE, U.; TRIBBLE, C. The Best of Both Worlds? Towards an EAP/Academic Literacies Writing Pedagogy. Studies in Higher Education, v. 37, n. 4, 6, p. 481-495, 2012.

Published

15-07-2020