THE REPRESENTATIONS OF THE NATIONAL INSTITUTE FOR THE DEAF EDUCATION (INES) IN THE 1930S

A SYSTEMIC-FUNCTIONAL STUDY

Authors

Keywords:

INES, INES Representation, Letters of deaf parents, Systemic-Functional Linguistics

Abstract

This article presents the analysis of letters written by family members of the deaf under the Systemic-Functional perspective of Halliday (1994) and Halliday and Matthiessen (2004, 2014), through the ideational meta-function. The objetive is to reflect on the importance of the National Institute of Deaf Education – INES in those documents and understand the representativeness of INES. Eight letters written in the 1930s were analyzed, addressed to the Institute with a request for enrollment or permanence of their relatives at the Institution. The analysis of the letters showed the representativeness of INES at the time and which can be expanded to the present day, as it is considered a reference in the education of the deaf and a caring and welcoming institution.

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Author Biographies

Fernanda Morais, Instituto Nacional de Educação de Surdos (INES)

Doutora e mestra em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP), com estágio doutoral na Universidade de Lisboa (U. Lisboa); graduada em Letras - Inglês/Português pela Pontifícia Universidade Católica de Campinas (PUC-Campinas). É professora do Departamento de Ensino Superior do Instituto Nacional de Educação de Surdos (INES).

Osilene Cruz, Instituto Nacional de Educação de Surdos (INES)

Doutora em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP); mestra em Estudos Linguísticos pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG); graduada em Letras - Português/Inglês pela Associação Educacional Dom Bosco e especialista em Atualização Pedagógica pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ). É professora do Departamento de Ensino Superior do Instituto Nacional de Educação de Surdos (INES).

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Published

15-07-2020