THE REPRESENTATIONS OF THE NATIONAL INSTITUTE FOR THE DEAF EDUCATION (INES) IN THE 1930S
A SYSTEMIC-FUNCTIONAL STUDY
Keywords:
INES, INES Representation, Letters of deaf parents, Systemic-Functional LinguisticsAbstract
This article presents the analysis of letters written by family members of the deaf under the Systemic-Functional perspective of Halliday (1994) and Halliday and Matthiessen (2004, 2014), through the ideational meta-function. The objetive is to reflect on the importance of the National Institute of Deaf Education – INES in those documents and understand the representativeness of INES. Eight letters written in the 1930s were analyzed, addressed to the Institute with a request for enrollment or permanence of their relatives at the Institution. The analysis of the letters showed the representativeness of INES at the time and which can be expanded to the present day, as it is considered a reference in the education of the deaf and a caring and welcoming institution.
Downloads
References
CRUZ, O. M. de S. S; MORAIS, F. B. C. Elaboração de Material Didático de Língua Portuguesa como L2 para Alunos Surdos do Curso de Pedagogia: Desafios e Possibilidades. VI Congresso Latino-americano de Formação de Professores de Línguas. Abril 2017 v. 2 n. 2. Disponível em: <http://pdf.blucher.com.br.s3-sa-east-1.amazonaws.com/educationproceedings/clafpl2016/008.pdf>. Acesso em: 15 jan. 2019.
CRUZ, O. M. S. S. Avaliação e Avaliatividade em discursos de alunos surdos à luz da LSF. DELTA, São Paulo, n. 34.1, p 205-234, 2018.
CRUZ, O. M. S. S.; MENDONÇA, A.; DIAS, M.; MARTINS, M.; O passado tem história: análise sistêmico-funcional da carta de Huet para a criação do Instituto Nacional de Educação de Surdos. Interletras, v. 08, n. 29, 2019.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
HALLIDAY, M. A. K. An introduction to Functional Grammar. London: Edward Arnold, 1994.
HALLIDAY, M. A. K.; MATTHIESSEN, C. M. I. M. An introduction to Functional Grammar. London: Edward Arnold, 2004.
HALLIDAY, M. A. K. An introduction to Functional Grammar. London: Edward Arnold, 2014.
MORAIS, F. B. C. A representação das mulheres na política brasileira: um estudo sob a perspectiva Sistêmico-Funcional. 2008. Dissertação (Mestrado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem) – Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, São Paulo, 2008.
MORAIS, F. B. C. Variação de usos do clítico ‘se’ na comunidade acadêmica: um estudo descritivo com base na Linguística Sistêmico-Funcional. Cadernos de Linguagem & Sociedade, v. 22, 2016.
MORAIS, F. B. C.; CRUZ, O. M. de S. S. A história em quadrinhos na aula de língua portuguesa como Segunda Língua (L2): relato de uma experiência com alunos surdos. Domínios de Lingu@gem, Uberlândia, v. 11, n. 1, 2017.
ROCHA, S. A história da Educação de Surdos no Brasil. Rio de Janeiro: INES, 2014.
SKLIAR, C. (Org.). A Surdez: um olhar sobre as diferenças. Porto Alegre: Mediação, 2013.
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors assign the copyright of the article to the publisher of Revista (Con)Textos Linguísticos (Graduate Program in Linguistics, Ufes), if the submission is accepted for publication. Responsibility for the content of articles rests exclusively with their authors. The full or partial submission of the text already published in this periodical to any other periodical is prohibited.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.