A STUDY OF THE REPRESENTATIVENESS OF THE CHRONICLES SELECTED BY THE PORTUGUESE LANGUAGE OLYMPIAD WRITING THE FUTURE

Authors

Keywords:

Chronicle, Genre, Teaching the Portuguese Language, Portuguese Language Olympiad Writing the Future

Abstract

The aim of this paper is to investigate the anthology of texts selected by the Olimpíada de Língua Portuguesa Escrevendo o Futuro [TN: Portuguese Language Olympiad Writing the Future] (OLPEF) to teaching the genre chronicle. We found theoretical support in the studies of Bakhtin ([1952-1953] 2016; [1934-1935] 2015; [1924] 2014), Cândido (1992), Sá (1997) and Bender & Laurito (1993) to present the constitution and characterization of this genre. Then we analyze the collection featured in the teaching materials of the 5th edition of OLPEF: the Collection (OLIMPÍADA, 2016) and the Teacher's Book The occasion makes the writer (LAGINESTRA, PEREIRA, 2016a, 2016b). The specificities of the corpus require the call for references from Applied Linguistics, in line with bakhtinian postulates, such as Rojo (2009) and Dalvi (2013). The criteria that guide our analysis are: the exploration of the theme the OLPEF proposed by selected chronicles; and the presentation of the diversity of chronicles regarding authorship, the aesthetic movement to which it is linked, the status of literacy practices, the support or media in which it circulates and its discursive dimensions (purpose, theme, structure and style). The results indicate that the collection featured of OLPEF represents the variety of chronicle speeches, but does not include the proposed theme.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Tatiana Luna, Universidade Federal Rural de Pernambuco (UFRPE)

Doutora e mestra em Linguística pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE); graduada em Letras - Língua Portuguesa pela UFPE. É professora do Departamento de Educação da Universidade Federal Rural de Pernambuco.

References

BAKHTIN, M. [1924] O problema do conteúdo, do material e da forma na criação literária. In: BAKHTIN, M. [1975] Questões de literatura e de estética: a teoria do romance. 7. ed. São Paulo: Unesp, 2014. p. 13-70.

BAKHTIN, M. [1934-1935] Teoria do romance I: a estilística. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Editora 34, 2015.

BAKHTIN, M. [1952-1953] Os gêneros do discurso. In: BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. 6. ed. Tradução de Paulo Bezerra. São Paulo: Martins Fontes, 2016. p. 11-69.

BENDER, F.; LAURITO, I. Crônica: história, teoria e prática. São Paulo: Scipione, 1993.

CANDIDO, A. A vida ao rés-do-chão. In: CANDIDO, A. et al. A Crônica: o gênero, sua fixação e suas transformações no Brasil. Campinas: Editora da Unicamp; Rio de Janeiro: Fundação Casa de Rui Barbosa, 1992. p. 13-22.

COSSON, R. Letramento literário: teoria e prática. São Paulo: Editora Contexto, 2009.

DALVI, M. A. Literatura na escola: propostas didático-metodológicas. In: DALVI, M. A.; REZENDE, N. L.; JOVER-FALEIROS, R. (Orgs.). Leitura de literatura na escola. São Paulo: Parábola, 2013. p. 67-97.

GERALDI, J. W. Mediações pedagógicas no processo de produção de textos. In: GERALDI, J. W. A aula como acontecimento. São Carlos: Pedro & João Editores, 2010. p. 165-182.

HALTÉ, J.-F. [1998] O espaço didático e a transposição. Tradução de Ana Paula Guedes. Fórum Linguístico, Florianópolis, v. 5, n. 2, p. 117-139, jul./dez. 2008.

KLEIMAN, A. Letramento e suas implicações para o ensino de língua materna. Revista Signo, Santa Cruz do Sul. v. 3, n. 53, p. 1-25, dez. 2007.

LAGINESTRA, M. A.; PEREIRA, M. I. A ocasião faz o escritor: caderno do professor: orientação para produção de textos. 5. ed. SP: CENPEC, 2016a.

LAGINESTRA, M. A.; PEREIRA, M. I. A ocasião faz o escritor: caderno virtual. SP: CENPEC, 2016b.

OLIMPÍADA de Língua Portuguesa Escrevendo o Futuro. Coletânea: Crônicas. 5. ed. SP: CENPEC, 2016.

OLIVAL, M. C. S. O espaço da crítica II – crônica: dimensão literária e implicações dialéticas. Goiânia: IGL/AGEPEL, 2002.

OSAKABE, H. Poesia e indiferença. In: PAIVA, A.; MARTINS, A. A.; PAULINO, G.; VERSIANI, Z. (Org.). Leituras literárias: discursos transitivos. Minas Gerais: Autêntica, 2005. p. 37-54.

ROJO, R. Letramentos múltiplos, escola e inclusão social. São Paulo: Parábola, 2009.

SÁ, J. A crônica. 5. ed. São Paulo: Ática, 1997.

Published

15-07-2020