THE COMMUNICATIVE EVENT IN THE COMMENTARY TEXT OF AN INSTRUCTION TO THE DOUBLE

THE CONSTRUCTION OF MEANING(S) IN A SITUATION OF (CO)ANALYSIS OF THE TEACHING ACTIVITY

Authors

Keywords:

Discourse Genre, Media Discourse, Argumentation, Pathemization

Abstract

The present study aimed to analyze the construction of meanings in parts of a verbal text written by an experienced English teacher, during a process of co-analysis of his work activity, by means of the instruction to the double. The dialogue between Textual Linguistics and the Clinic of Activity allowed us to identify that the teacher builds his text from a vision that he has of himself as a professional and later turns to his work activity, especially to the conditions in which he performs his work. This research is based on the appreciation of authors like Beaugrande (1997), who considers the text as a communicative event, in line with Marcuschi (2007), when they look at the interactional practices in the cognitive processes that include referencing, inferencing and (re)categorization, based on sociocognitivism in Salomão (1999) and other scholars such as Maturana and Varela (1995) with reflections on the metacognitive process, and Costa, Monteiro and Alves (2016) with situated education. Through these studies, we found that, by means of the lexical choices and the shared knowledge mobilized by the teacher, his positive view of himself contrasts with a negative perception of his work environment.

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Author Biographies

Luciana Bessa, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da Universidade Estadual do Ceará (UECE); mestra em Linguística Aplicada pela UECE; especialista em Linguística Aplicada ao Ensino de Línguas Estrangeiras pela FA7; graduada em Letras - Português/Inglês pela Universidade Federal do Ceará (UFC). É professora efetiva da SEDUC/CE; bolsista FUNCAP.

Débora Oliveira, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da Universidade Estadual do Ceará (UECE); especialista em Gestão Escolar e Psicopedagogia pela Faculdade Vale do Salgado; graduada em Letras - Português/Inglês pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). É professora efetiva da SEDUC/CE; bolsista FUNCAP.

Maria Helenice Araújo Costa, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutora e mestra em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (UFC); graduada em Letras pela mesma instituição. É professora do Centro de Humanidades e do Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da Universidade Estadual do Ceará (UECE).

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Published

15-07-2020