ANALYSIS OF IMPERATIVITY IN ADVERTISING SPEECH

SOME FUNCTIONAL CONSIDERATIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/cl.v14i28.31255

Keywords:

Functionalism, Imperative verbal mode, Imperativity, Advertising

Abstract

This article, based on a functionalist perspective of language, focused on the functional, contextual, argumentative and communicative aspects of language use, aims to analyze, in a broad sense, the phenomenon of imperativity in advertisements. In this sense, those in which the imperative verbal mode is not used (explicitly) will be analyzed. In these cases, we observe that imperativity happens through the use of various pragmatic, semantic, discursive and syntactic aspects, which assist in the composition of the advertising message, in order to lead the consumer to purchase the product, even without being ordered through the explicit imperative verbal mode. We will also present an overview of the functionalist principles, having as theoretical framework the works of (DIK, 1989; 1997), (HALLIDAY, 1973; 1985) and (HENGEVELD; MACKENZIE, 2008). The results show that imperativity is configured through syntactic, semantic, rhetorical, pragmatic and illocutionary strategies. In other words, it is a strategy that constitutes the relationship between users of the language, more specifically, the interaction between advertiser and potential buyer.

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Author Biographies

Izac Vieira Chaves, Universidade Federal de Goiás (UFG); Secretaria Estadual de Educação de Goiás

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Letras e Linguística da Universidade Federal de Goiás (UFG); mestre em Letras e Linguística pela mesma instituição; especialista em Literatura Brasileira pela Universidade Salgado de Oliveira e em Gestão Pública pela UFG; graduado em Letras - Português/Francês pela UFG. É professor de Língua Portuguesa na Secretaria Estadual de Educação de Goiás.

Aline Dias, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás (IFGO) - Campus Senador Canedo

Doutora e mestra em Letras e Linguística pela Universidade Federal de Goiás (UFG), com estágio doutoral na North Caroline State University (NCSU); graduada em Letras – Inglês e Português pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (PUC-GO). É professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Goiás (IFGO).

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Published

14-10-2020