PEDAGOGY OF MULTILITERACIES AND BNCC IN PORTUGUESE

DIALOGUES BETWEEN TEXTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/cl.v14i29.31939

Keywords:

Pedagogy of multiliteracies, National Common Curricular Base, Portuguese Component

Abstract

In this article, we analyze the close dialogue that exists between the text of the National Common Curricular Base (BNCC) for High School in the Portuguese discipline/component (2017) and the programmatic manifesto of the pedagogy of the multiliteracies proposed by the New London Group (NLG, 1996). For this, we will make a brief analysis of the emergence of this pedagogy in international contexts and how this pedagogical proposal was inserted in the Brazilian context, with implications for the Portuguese component of the BNCC. On account of being a research exploratory-descriptive research, we followed a course guided by the theoretical approaches of pedagogy of multiliteracies, regarding to three guiding axes what, why and how. Next, we analyze the relationship between the text and the BNCC statements that address the fields of practice and language skills. We have seen that the Portuguese component of High School dialogues with the philosophical and structural principles of pedagogy of various elements, in order to bring lexical, contextual and methodological similarities. At the end of the article, we outline some reflections on the idea of ​​colonization of studies about multiliteracies and how this colonization can influence a curricular component in Brazil.

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Author Biographies

Debora Liberato Arruda Hissa, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Doutora e mestra em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual do Ceará (UECE); especialista em Ensino de Língua Portuguesa e em Didática e Metodologia do Espanhol como Língua Estrangeira pela Universidad de Valéncia; graduada em Letras - Português/Espanhol pela UECE. É professora do Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada, do Mestrado Profissional em Letras, da Especialização em Ensino de Língua Portuguesa da UECE.

Nágila Oliveira de Sousa, Universidade Estadual do Ceará (UECE)

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da Universidade Estadual do Ceará (UECE); especialista em Psicopedagogia Institucional e Clínica pela FALC e em Gestão Escolar pela Faculdade de Educação São Luís; graduada em Pedagogia e em Letras - Inglês pela UECE. É professora da rede estadual e atua como coordenadora escolar da EEM Joaquim Magalhães.

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Published

30-12-2020