THE MEANINGS ATTRIBUTED TO THE ACADEMIC LITERACIES AND DISCIPLINARY CULTURES OF THE LITERATURE AND LINGUISTICS AREAS BY SCHOLARSHIP ASSOCIATED TO PIBIC OF UFC

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/cl.v14i29.32178

Keywords:

Academic literacies, Disciplinary cultures, Scientific initiation

Abstract

This article relates the disciplinary cultures of the areas of Literature and Linguistics with the hidden aspects of academic teaching from interviews with fellows linked to the Institutional Program of Scientific Initiation Scholarships of the Federal University of Ceará. We rely on the concepts of disciplinary cultures (HYLAND, 1997; 2000; 2009), of academic literacies (LEA; STREET, 2006) and hidden dimensions / hidden aspects (STREET, 2010; CORRÊA, 2011; KOMESU, 2012; KOMESU; GAMBARATO, 2013) to associate them with the notion of disciplinary cultures. The methodology is qualitative with ethnographic outlines, using semi-structured interviews with eight fellows. The data show that the relationships between the two areas are distinct and not approximate, depending on the specific characteristics that each area evokes; they also point out that, because they need to deal with generic instruments to all areas of knowledge, the fellows perceive the disciplinary cultures as hidden aspects, meaning them as obstacles to the acquisition and engagement in academic teaching.

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Author Biographies

Francisco Rogiellyson da Silva Andrade, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Ceará (UFC); mestre em Linguística pela mesma instituição; especialista em Língua Portuguesa e Literatura Brasileira pela Universidade Cândido Mendes; graduado em Letras - Língua Portuguesa e respectivas Literaturas de Língua Portuguesa pela UFC. É professor da Rede Municipal de Ensino de Fortaleza.

Janyele Lima, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade Federal do Ceará (UFC); graduada em Letras pela mesma instituição.

Júlio Araújo, Universidade Federal do Ceará (UFC)

Doutor e mestre em Linguística pela Universidade Federal do Ceará (UFC); especialista em Educação pela Faculdade de Educação de Cacoal; graduação em Letras pela Universidade Federal do Acre (UFAC). Realizou pós-doutorado na Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG). É professor do Departamento de Letras Vernáculas e do Programa de Pós-Graduação em Linguística da UFC.

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Published

30-12-2020