VARIATIONIST BEHAVIOR OF PRONOMINAL EXPRESSION WE IN SCHOOL TEXTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/cl.v14i29.32229

Keywords:

Linguistic variation, We, Written language, School

Abstract

There are an increasing number of studies that have investigated the processes of linguistic variation. Results attest that linguistic uses are conditioned by internal and social restrictions. We aim to describe and analyze the behavior of the pronominal expression "we", in the light of the Theory of Variation (LABOV, 1966; 2008[1972) in written texts, produced by two public schools. The corpus consists of 91 texts (literary and chronic memories), and is stratified by gender, educational level, age group, textual / discursive genre, type of school and linguistic variables. The methodology followed the steps of the Labovian technique and for statistical treatment, after extracting the occurrences and coding, the Goldvarb X Program package was used (SANKOFF, TAGLIAMONTE; SMITH, 2005). The results obtained demonstrate that the pronominal expression “we” is the second most frequent variant and that its linguistic use is conditioned by social factors (school type) and linguistic factors (accent position, verbal tense, type of conjugation verbal and following phonological context). The selected variables, on the one hand, point out mathematically the most frequent contexts of emergence of the variant "we" and on the other that we are facing another grammatical rule to indicate the 1st person of the plural in Brazilian Portuguese.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Josenildo Freire, Secretaria de Estado da Educação, da Cultura, do Esporte e do Lazer (SEEC-RN)

Doutor e mestre em Linguística pela Universidade Federal da Paraíba (UFPB); especialista em Ensino-Aprendizagem de Língua Portuguesa pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN); graduado em Letras pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). É professor de Língua Portuguesa da rede pública de Educação Básica no Estado do Rio Grande do Norte.

References

AVELAR, R. O. de. Saberes gramaticais: formas, normas e sentidos no espaço escolar. São Paulo: Parábola, 2017.

BASSO, R. M. Descrição do Português Brasileiro. São Paulo: Parábola, 2019.

CEDERGREN, H. J.; SANKOFF, D. Variable rules: performance as a statistical reflection of competence. Language, v. 50, n. 2, p. 332-335, 1974.

CEZARIO, M. M.; VOTRE, S. Sociolinguística. In: MARTELOTTA, M. E. (Org.). Manual de linguística. São Paulo: Contexto, 2008.

FARACO, C. A.; ZILLES, A. M. S. Para conhecer norma linguística. São Paulo: Parábola, 2017.

FARACO, C. A. História do Português. São Paulo: Parábola, 2019.

FREIRE, J. B. Concordância da 1ª pessoa do plural: o que dizem os textos escolares?. Primeira Escrita, v. 6, p. 157-168, 2019.

FREITAG, R. M. Ko.; SANTANA, C. C. de; ANDRADE, T. R. C. de; SOUSA, V. S. Avaliação e variação linguística: estereótipos, marcadores e indicadores em uma comunidade escolar. In: FREITAG, R. M. Ko.; SEVERO, C. G; GÖRSKI, E. M. (Orgs.). Sociolinguística e Política Linguística: Olhares Contemporâneos. São Paulo: Blucher, 2016. p. 139-160.

HORA, D. da. Estudos Sociolinguísticos – perfil de uma comunidade. João Pessoa: Pallotti, 2004.

LABOV, W. The social motivation of sound change. Word, n. 19, p. 273-307, 1963.

LABOV, W. The social stratification of English in New York. Washington, D.C.: Center for Applied Linguistics, 1966.

LABOV, W. Some sociolinguistic principles. In: PAULSTON, C. B.; TUCKER, G. R. (Eds.). Sociolinguistics: the essential readings. Oxford: Blackwell, 2003. p. 235-250.

LABOV, W. Padrões Sociolinguísticos. Trad. Marcos Bagno, Maria Marta Pereira Scherre e Carolina Rodrigues Cardoso. São Paulo, Parábola, [1972] 2008.

LOPES, C. R. S. Nós e a gente no português falado culto do Brasil. D.E.L.T.A, n. 14, v. 2, p. 405-422, 1998.

LOPES, C. R. dos S. A gramaticalização de a gente em português em tempo real e de curta duração: retenção e mudança na especificação dos traços intrínsecos. Fórum Linguístico, v. 4, n. 1, p. 47-80, 2004.

MARTELOTTA, M. E. Mudança linguística: uma abordagem baseada no uso. São Paulo: Cortez, 2011.

MENDONÇA J. J. Variação na expressão da 1ª pessoa do plural: indeterminação do sujeito e polidez. 2016. 102 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Sergipe, Sergipe, 2016.

MOLLICA, M. C. Fundamentação teórica: conceituação e delimitação. In: MOLLICA, M. C.; BRAGA, M. L. (Orgs.). Introdução à Sociolinguística: o tratamento da variação. 2ª ed. São Paulo: Contexto, 2004. p. 9-14.

NEVES, M. H. de M. A Gramática passada a limpo: conceitos, análises e parâmetros. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

SAPIR, E. O gramático e a língua. In: SAPIR, E. Linguística como ciência. Ensaios. Rio de Janeiro: Acadêmica, 1969 [1924]. p. 29-42.

SANTOS, K. C. Estratégias de polidez e a variação de nós vs. a gente na fala de discentes da Universidade Federal de Sergipe. 2014. 87 f. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Sergipe, Sergipe, 2014.

SANKOFF, D.; TAGLIAMONTE, S.; SMITH, E. Goldvarb X. Computer program. Department of Linguistics, University of Toronto, Canadá. Disponível em: http://individual.ca/tagliamonte/goldvarb/GV_index.htm. Acesso em: 14 ago. 2020.

SCHERRE, M. M. P.; NARO, A. J; YACOVENCO, L. C. Nós e a gente em quatro amostras do português brasileiro: revisitando a escala da saliência fônica. Diadorim, Rio de Janeiro, v. 20, n. 1, p. 420-450, 2018.

ZILLES, A. M. S. The Development of a New Pronoun: the Linguistic and Social Embedding of a gente in Brazilian Portuguese. Language Variation and Change, n. 17, v. 1, p. 19-53, 2005.

ZILLES, A. M. S. O que a fala e a escrita nos dizem sobre a avaliação social do uso de a gente? Revista Letras de Hoje, Porto Alegre, v. 42, n. 2, p. 27-44, junho, 2007.

VIANNA, J. S.; LOPES, C. R. dos S. Variação dos pronomes “nós” e “a gente”. In: MARTINS, M. A.; ABRAÇADO, J. (Orgs.). Mapeamento Sociolinguístico do Português brasileiro. São Paulo: Contexto, 2015.

VIEIRA, F. E.; FARACO, C. A. Escrever na universidade: fundamentos. São Paulo: Parábola, 2019.

Published

30-12-2020