“IT IS WITH JOY THAT WE PUT IT IN YOUR HANDS”
AN ENUNCIATIVE SEMANTIC ANALYSIS OF THE MEANING OF TEACHER IN THE INTRODUCTIONS TO PCNS
DOI:
https://doi.org/10.47456/cl.v14i29.32391Keywords:
The meaning of teacher, Semantics of the Event, National Curriculum Parameters-PCNsAbstract
In this article, we carry out an analysis of excerpts from the Introductions to the National Curriculum Parameters - PCNs, to investigate the meaning of teacher. Sigliani e Ventura (2019; 2020) observed texts that once the importance of the teaching profession is recognized, meanings of discredit are found. We start from the hypothesis that PCNs may present a conflict of meanings of teacher. Our analysis is based on the assumptions of the Semantics of the Event, a theory proposed by Guimarães (2002; 2007; 2009; 2010; 2011; 2018), which is underlain by the principle of opacity of the language and the subject. The constitution of the meaning occurs in the enunciation relationship of the language with itself. Such a relationship is historically taken. The enunciation consists of a relationship between the subject and the language, being a political practice, once it establishes conflict at the core of speaking. In order to analyse the date according to the aforementioned assumptions, we performed the enunciative procedures of rewriting, articulation, and the paraphrase mechanism, in addition to the Semantic Domain of Determination (DSD). We observe a constant conflict of meanings in which the teacher is recognized as an important professional while the meanings of discredit were also observed.
Downloads
References
ALMEIDA, P. M. S. O humor e a construção do sentido em piadas e tiras cômicas: imagem lúdica dos sujeitos ou disseminação e propagação de preconceitos?. 2018. 115 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, 2018.
GUIMARÃES, E. Semântica do Acontecimento. Campinas: Pontes. 2002.
GUIMARÃES, E. Domínio Semântico de Determinação. A Palavra: Forma e Sentido. Campinas: RG/Pontes. 2007.
GUIMARÃES, E. A enumeração: funcionamento enunciativo e sentido. Cadernos de Estudos Linguísticos, Campinas, v. 51, n. 1, p. 49-68, jan./jun. 2009.
GUIMARÃES, E. Os limites do sentido: um estudo histórico e enunciativo da linguagem. 4. ed. Campinas: Editora RG,2010.
GUIMARÃES, E. Análise de texto: procedimentos, análises, ensino. Campinas: Editora RG, 2011.
GUIMARÃES, E. Semântica: enunciação e sentido. Campinas: Pontes, 2018.
LIBÂNEO, J. C. Adeus professor, adeus professora? Novas exigências educacionais e profissão docente. 13. ed. São Paulo: Cortez, 2000.
NÓVOA, A. Professores: imagens do futuro presente. Lisboa: Educa, 2009.
ORLANDI, E. P. Língua e conhecimento linguístico: para uma história das ideias no Brasil. São Paulo: Cortez, 2002.
ORLANDI, E. P. Análise de Discurso: princípios & procedimentos. 8. ed. Campinas: Pontes, 2005.
PAYER, M. O. Linguagem e sociedade contemporânea – sujeito, mídia, mercado. Revista Rua, Campinas, v. 11, n. 1, p. 9-25, set. 2005.
SIGLIANI, L. C. de S. Desvalorização ou reconhecimento? A contradição nos sentidos de professor. 2020. 146 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, 2020.
SIGLIANI, L. C. de S.; VENTURA, A. O embate de sentidos do termo Professor: uma análise semântica de propagandas veiculadas pelo MEC. Revista Palimpsesto, Rio de Janeiro, n. 31, a. 18, p. 87-107, dez. 2019.
SIGLIANI, L. C. de S.; VENTURA, A. O político nas relações de sentido: uma análise semântica do termo professor na Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional n° 9.394/96.
Revista Investigações, Recife, v. 33, n. 2, p. 1-23, jun. 2020.
SOUZA, D. S. Sentidos de impeachment no caso Dilma Rousseff: um estudo semântico. 2019. 82 f. Dissertação (Mestrado em Linguística) – Programa de Pós-Graduação em Linguística, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia, Vitória da Conquista, 2019.
SOUZA, D. S. VENTURA, A. Paráfrase: um mecanismo de análise da Semântica do Acontecimento. Revista Ecos, Cáceres, v. 26, a. 16, n. 1, p. 349-367, jan./jun. 2019.
TARDIF, M.; LESSARD, C. O trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2005.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista (Con)Textos Linguísticos
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors assign the copyright of the article to the publisher of Revista (Con)Textos Linguísticos (Graduate Program in Linguistics, Ufes), if the submission is accepted for publication. Responsibility for the content of articles rests exclusively with their authors. The full or partial submission of the text already published in this periodical to any other periodical is prohibited.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.