Comparison of self-perceived voice-related quality of life among elderly participants and non-participants in choir singing

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/cl.v15i30.35144

Keywords:

Aged, Quality of life, Voice, Singing, Applied Linguistics

Abstract

The voice is an important communication tool that undergoes changes in the human aging process. These changes can negatively impact the quality of life of elderly people. The aim of this study was to compare the self-perception of voice-related quality of life in elderly practitioners and non-practitioners of choir singing. The study included 96 elderly people aged between 60 and 90 years, who answered the sociodemographic, socioeconomic questionnaires and the Brazilian version of the Voice Quality of Life Protocol (V-RQOL). The averages of all groups (choral singing and control) showed a positive perception of quality of life related to the general voice, and in the physical and emotional aspects. In the comparisons between the mean QOL of the groups, no statistically significant differences were found, indicating that the elderly participants in the study, even without participating in a choir group, may present a positive self-perception regarding their voice and vocal health.

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Author Biographies

Ana Caroline de Paula, Associação Beneficente São Roque

Mestra em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR); graduada em Licenciatura em Música pela Universidade Estadual do Paraná – Campus Curitiba I (UNESPAR-EMBAP).

Crismarie Casper Hackenberg, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR); mestra em Psicologia pela Universidade Católica de Petrópolis (UCP); pós-graduada em Neurociências Aplicadas a Aprendizagem pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ); graduada em Educação Artística pelo Conservatório Brasileiro de Música – Rio de Janeiro (CBM/RJ) e em Pedagogia pela Universidade Estácio de Sá (UNESA).

Sheila Beggiato, Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR); Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Doutoranda em Educação pela Universidade Federal do Paraná (UFPR); mestra em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUC-PR); graduada em Musicoterapia pela Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR). É professora da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR), Campus Curitiba II.

Valdomiro de Oliveira, Universidade Federal do Paraná (UFPR)

Doutor e mestre em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP); graduado em Educação Física pela Universidade Estadual de Maringá (UEM). É professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Paraná.

Gislaine Cristina Vagetti, Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR)

Doutora em Educação Física pela Universidade Feral do Paraná (UFPR); mestra em Ciências da Saúde pela Universidade Estadual de Maringá (UEM); graduada em Educação Física pela UEM. É professora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Paraná (UNESPAR), Campus Curitiba II.

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Published

26-07-2021