“As Paris Hilton would say: I’m ghetto”

drag performance and the modern-colonial gender system

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/cl.v16i35.39305

Keywords:

Drag Performance; Modern-Colonial Gender System; Discourse Analysis.

Abstract

Reflecting on drag performances and their relationship with the modern-colonial gender system (LUGONES, 2020), which characterizes the western modern thinking, this article proposes possible comprehension of issues related to coloniality and decoloniality (SANTOS, 2010). Based on the perspective of a Indisciplinary and Transgressive Applied Linguistics (PENNYCOOK, 2006), that assumes, within it, a commitment to South Epistemologies (SANTOS, 2018), this article discusses drag performances thinking on what extend they can be configured or qualified as actions of resistance to coloniality, or even to what extent they reinforce patterns and norms of the same colonial gender system they are opposed to. Furthermore, it is relevant to pinpoint the context of superdiversity (VERTOVEC, 2007), both local and universal, as well as language perspectives that understand the importance of recognizing and validating the knowledge produced by people who have systematically suffered oppression, exclusion, domination and injustices caused by eurocentrism, the abyssal thinking and the patriarchy. In order to do so, narratives taken from Instagram texts of drag queen from the city Juiz de Fora (MG) are analyzed. Finally, temporary comprehension reveals that “to do” or “to be” decolonial is a constant process of untying beliefs that are instituted in our bodies which, through our performative acts, become potential of resistance to systems of power and social categories.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ludmila Mendes Ferreira, Universidade Federal de Juiz de Fora

Graduada em Letras, Licenciatura em Português e suas Respectivas Literaturas, pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF). Mestre em Linguística pela Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), com ênfase em Linguística Aplicada, Translinguagem e Estudos sobre Gênero e Sexualidade.

Ana Cláudia Peters Salgado, Universidade Federal de Juiz de Fora

Graduada em Letras - Inglês pela Universidade de São Paulo (1993), Mestre em Educação pela Universidade Federal de Juiz de Fora (2004) e Doutora em Letras pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2008). Foi professora associada da Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), atuando no ensino de graduação e pós-graduação, pesquisa e extensão, principalmente nos seguintes temas: sociolinguística, contatos linguísticos, bilinguismo, educação bilíngue, ensino de línguas e formação de professor com vistas à formação de leitores críticos e justiça social. Foi pró-reitora da graduação da UFJF e coordenadora do Programa de Pós-graduação em Linguística da mesma instituição.

References

ALMEIDA, P. H. A Questão do Gênero: performance, drag queens e os indícios da subversão possível. Brasil: Publicação Independente, 2019.

BAMBERG, M.; GEORGAKOPOULOU, A. Small stories as a new perspective in narrative and identity analysis. 2008.

BORBA, R. A Linguagem Importa? Sobre performance, performatividade e peregrinações conceituais. Cadernos Pagu, p. 441-474, 2014.

BUTLER, J. Problemas de Gênero: Feminismo e Subversão de Identidade. 15. ed. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2017.

BUSCH, B. Expanding the notion of the linguistic repertoire: On the concept of Spracherleben—The lived experience of language. Applied Linguistics, v. 38, n. 3, p. 340-358, 2015.

DE FINA, A.; JOHNSTONE, B. Discourse analysis and narrative. In: HAMILTON, Heidi E.; TANNEN, Deborah; SCHIFFRIN, Deborah. The handbook of discourse analysis. John Wiley & Sons, v. 1, p. 152-167, 2015.

DENZIN, N. K.; LINCOLN, Y. S. (Ed.). The Sage handbook of qualitative research. 5. ed. SAGE Publication, Inc, 2018.

DOVCHIN, S., PENNYCOOK, A.; SULTANA S. Popular Culture, Voice and Linguistic Diversity: Young Adults On- and Offline. NSW, Australia: Palgrave Mcmillian, 2018.

GADELHA, J. J. B. Masculinos em Mutação: a performance drag queen em Fortaleza. Dissertação (Mestrado) - Programa de Pós-Graduação em Sociologia, Universidade Federal do Ceará (UFC), Fortaleza, 2009.

KUMARAVADIVELU, B. A Linguística Aplicada na era da Globalização. In: MOITA LOPES, L.P. (org.). Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. cap. 5, p. 129-147.

LUGONES, M. Colonialidade e gênero. In: DE HOLLANDA, Heloisa Buarque (org.). Pensamento Feminista Hoje: perspectivas decoloniais. 1. ed. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2020. cap. 2, p. 58-94.

MAKONI, S.; PENNYCOOK, A. Desinventando e (re)constituindo línguas. In: Working Papers em Linguística, Florianópolis, v. 16, n. 2, p. 9-34, dez. 2015.

MIGNOLO, W. Desobediência epistêmica: a opção descolonial e o significado de identidade em política. In: Cadernos de Letras da UFF – Dossiê: Literatura, língua e identidade, n. 34, p. 287-324, 2008.

MOITA LOPES, L. P.; FABRÍCIO, B. Desestabilizações Queer na sala de aula: “táticas de guerrilha” e a compreensão da natureza performativa dos gêneros e das sexualidades. In: PINTO, J.; FABRÍCIO, B. (org.). Exclusão social e microrresistências: a centralidade das práticas discursivo-identitárias. São Paulo: Cânone, 2013. p. 283-301.

OTHEGUY, R.; GARCÍA, O.; REID, W. Clarifying translanguaging and deconstructing named languages: A perspective from linguistics. Applied Linguistics Review, v. 6, n. 3, p. 281-307, 2015.

PENNYCOOK, A. Uma Linguística Aplicada Transgressiva. In: MOITA LOPES, L.P (org.). Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. cap. 2, p. 67-83.

QUIJANO, A. Colonialidade do Poder e Classificação Social. In: SANTOS, B. de S.; MENESES, M.P. Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez Editora, 2010. cap. 2, p. 73-117.

RAMPTON, B. Continuidade e mudança nas visões de sociedade em Linguística Aplicada. In: MOITA LOPES, L.P. (org.). Por uma Linguística Aplicada Indisciplinar. São Paulo: Parábola, 2006. cap. 4, p. 109-128.

RAMPTON, B.; MAYBIN, J.; ROBERTS, C. Methodological foundations in linguistic ethnography. Working Papers in Urban Language and Literacies, [S. l.], n. 125, p. 2-25, 2 fev. 2014.

SANTOS, B. Por que epistemologias do Sul? In: SANTOS, B. de S. Na oficina do sociólogo artesão: aulas 2011-2016. São Paulo: Cortez Editora, 2018.

SANTOS, B. de S.; MENESES, M. P. Epistemologias do sul. In: Epistemologias do Sul. São Paulo: Cortez Editora. 2010. p. 637-637.

VERTOVEC, S. Super-diversity and its implications. In: Ethnic and Racial Studies, 30:6, 2007.

WORTHAM, S.; REYES, A. Discourse Analysis Beyond the speech Event. New York: Routledge, 2015.

Published

29-12-2022