Ethnographic inspiration and the role of multimodality in the analysis of an institutional talk-in-interaction sequence

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/cl.v16i35.39310

Keywords:

Multimodality, Temporality, Ethnography, Institutional talk-in-interaction, Conversation Analysis

Abstract

A talk-in-interaction sequence of a teacher talking to a student’s mother in a public school is important to notice how some aspects of social interaction that go beyond formulaic expressions (e.g., “she will be fine”) gain contours of real and legitimate concern within other embodied actions simultaneously implemented at talk. The resources used in this analysis help to compose the participant observation framework that caracterize the investigated field. Since Conversation Analysis can help to understand human actions in a social situation, especially if the mobilization of resources of different semiotic natures is considered, this article concludes that the technological and economic advances that allowed cameras and microphones become increasingly portable and accessible, new possibilities for ethnographic investigation are consolidated with the use of these devices. In addition, a new perspective of work that overcomes the linearity of time is discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roberto Perobelli, UNIVERSIDADE FEDERAL DO ESPÍRITO SANTO

Professor adjunto no Departamento de Línguas e Letras e no Programa de Pós-Graduação em Linguística da Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), na linha de pesquisa Linguística Aplicada. Líder do Grupo Linguagem, Interação e Etnometodologia (GLIE), cadastrado no Diretório de Grupos do CNPq desde 2018, que reúne pesquisas e trabalhos realizados no campo da Análise da Conversa e da Etnometodologia nos mais diversos cenários, entre os quais destacam-se o escolar e o midiático.

Luana Santos Lemos, Universidade Federal do Espírito Santo (UFES)

Formada em Letras pela Universidade Federal do Espírito Santo, Mestre e Doutora em Estudos Linguísticos pela UFES. Atualmente está como Subsecretária de Gestão Pedagógica pela Secretaria de Educação do Município de Vitória, capital do Espírito Santo, e atua como professora convidada no Programa de Pós-Graduação Profissional em Ciências Contábeis e Administração, na Linha de Pesquisa Gestão Escolar, da Fundação de Pesquisa e Ensino (FUCAPE). É professora efetiva de Língua Portuguesa da Rede Estadual de Educação do Espírito Santo (SEDU) e tem experiência no Ensino Superior na área de Linguística, Ensino de Língua Portuguesa, Literatura Brasileira, Educação a Distância (EAD) e Gestão Escolar.

References

AGROSINO, M. Etnografia e Observação Participante. In: FLICK, U. Pesquisa Qualitativa. Bookman, Artmed, 2009.

AUSTIN, J. Quando dizer é fazer. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990 [1962].

COUTO, C. S. L. O Choro na interação: o gerenciamento de ações em episódios nos quais o choro é tornado relevante. Vitória, ES. Dissertação de Mestrado. Universidade Federal do Espírito Santo. UFES, 2021. 113 p.

CRUZ, F. M.; OSTERMANN, A. C.; ANDRADE, D. N. P.; FREZZA, M. O trabalho técnico-metodológico e analítico com dados interacionais audiovisuais: a disponibilidade de recursos multimodais nas interações. DELTA, n. 35, v. 4, pp. 1-36, 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1678-460X2019350404. Acesso em: 10 out. 2022.

DEL CORONA, M. Fala-em-interação cotidiana e fala-em-interação institucional: uma análise de audiências criminais. In: LODER, L. L. e JUNG, N. M. (orgs.), Análises em fala-eminteração institucional: A perspectiva da análise da conversa etnometodológica. Campinas, Mercado de Letras, 2009, p. 13-44.

DREW, E.; HERITAGE, J. Analyzing talk at work: An introduction. In: DREW, P; HERITAGE, J. (Orgs.). Talk at work: Interaction in institutional settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1992, p. 3-65.

ERICKSON, F.; SHULTZ, J. The Counselor as Gatekeeper: Social Interaction in inte-views. New York: Academic Press, 1982.

GARCEZ, P. M.; OSTERMANN, A. C. Glossário conciso de Sociolinguística Interacional. In: RIBEIRO, B. T.; GARCEZ, P. M. (Org.). Sociolinguística Interacional. São Paulo: Loyola, 2002. p. 257-264.

GARCEZ, P. M.; BULLA, G. S.; LODER, L. L. Práticas de pesquisa microetnográfica: geração, segmentação e transcrição de dados audiovisuais como procedimentos analíticos plenos. D.E.L.T.A., 30.2, p. 257-288. 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/delta/v30n2/0102-4450-delta-30-02-0257.pdf. Acesso em: 10 out. 2022.

GEERTZ, C. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 2008, 323p.

GOODWIN, C. Action and embodiment within situated human interaction. Journal of Pragmatics, v. 32, n. 10, p. 1489-1522, 2010.

JEFFERSON, G. Glossary of transcript symbols with an introduction. In: LERNER, G. H. (Org.). Conversation Analysis: Studies from the First Generation. Amsterdã: Benjamins, 2004, p. 13-31.

LEVINSON, S. C. Action Formation and Ascription. In: SIDNELL, J.; STIVERS, T (Eds.), The Handbook Of Conversation Analysis. Hoboken, NJ: Wiley, 2012, p.103-130.

MONDADA, L. Challenges of multimodality. Language and the body in social interaction. Journal of Sociolinguistics, v. 20, p. 261–395. 2016a

MONDADA, L. Conventions for multimodal transcription. Disponível em: https://franzoesistik.philhist.unibas.ch/fileadmin/user_upload/franzoesistik/mondada_multimodal_conventions.pdf. p. 1-8. 2016b.

MONDADA, L. Multiple Temporalities of Language and Body in Interaction: Challenges for Transcribing Multimodality. Research on Language and Social Interaction. 51:1, 85-106. 2018.

PEROBELLI, R. Análise sequencial multimodal do gerenciamento da fala sobreposta em uma entrevista televisiva. In: TOMAZI, M. M; SESSA, A. (Orgs.). Discursos contemporâneos: saúde, educação, política e interseccionalidades. Campinas: Pontes, 2022, pp.175-199.

SACKS, H; SCHEGLOFF, E. A.; JEFFERSON, G. Sistemática Elementar para a organização da tomada de turnos para a conversa. Veredas, v. 7, n. 1-2, p. 9-73. Trad. de SACKS, H.; SCHEGLOFF, E. A.; JEFFERSON, G. 1974. A Simplest Systematics for the Organization of Turn-Taking for Conversation. Language, v. 50. 2003.

SCHEGLOFF, E. A. Repair After Next Turn: The Last Structurally Provided Defense of Intersubjectivity in Conversation. American Journal of Sociology, n. 97, v. 5, p. 1295–1345, 1992.

STREECK, J.; GOODWIN, C.; LEBARON, C. Embodied interaction in the material world: an introduction. In: STREECK, J.; GOODWIN, C.; LEBARON, C. (Ed.). Embodied Interaction: language and body in the material world. New York, NY: Cambridge University Press. p. 1 – 26, 2011.

WATSON, R.; GASTALDO, É. Etnometodologia & Análise da Conversa. Petrópolis, Rio de Janeiro: Vozes. Editora PUC- Rio, 2015. 183 p.

Published

29-12-2022