Fact or fake

an analysis of G1's fact-checking strategies in light of Charaudeau's theory

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/cl.v17i37.41753

Keywords:

media discourse, fake news, check.

Abstract

This paper aims to understand which discursive strategies are used by the Fato ou Fake checking service, from the G1 portal, to clarify the false information disseminated mainly online. We will specifically deal with the news called "It is #FAKE that studies show that turmeric fights Covid-19". For this, we will use as a basis the studies of Charaudeau (2013), with his work O Discurso das Mídias, in which the author mobilizes concepts related to the organization and constitution of the media and the discourse conveyed by them. The methodology used is basic, descriptive, bibliographic, and documental, with a qualitative approach. We can understand that the effects of truth used in the news were related to the informants and that the evidence used to verify and rectify the facts are of the order of authenticity, which guarantees credibility to the Fato ou Fake checking service and to the work of the G1 portal journalists.

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Author Biographies

Paola Biavatti, Universidade de Passo Fundo

Graduada em Letras Português-Inglês e Respectivas Literaturas pela Universidade de Passo Fundo – UPF/RS (2021). Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade de Passo Fundo (PPGL-UPF). Bolsista CAPES.

Estela Mettler Piva, Universidade de Passo Fundo

Graduada em Letras Português-Inglês e Respectivas Literaturas pela Universidade de Passo Fundo – UPF/RS (2021). Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Letras da Universidade de Passo Fundo (PPGL-UPF). Bolsista CAPES.

Ernani Cesar de Freitas , Universidade de Passo Fundo

Pós-doutorado em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem - PUC-SP/LAEL (2011); Doutor em Letras, área de concentração Linguística Aplicada (PUCRS/2006); Mestre em Linguística Aplicada pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS/2002). Professor permanente no PPG em Letras da Universidade de Passo Fundo (RS).

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Published

21-12-2023