“Narrating yourself is like sewing”

metaphors, mediation, and the building of the writing concept in a teacher training program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/cl.v17i38.42210

Keywords:

teacher’s literacies, mediatio, metaphor, writing.

Abstract

The data used in this study was obtained from a collaboration between the Universidade do Vale do Rio dos Sinos – UNISINOS, and SMED in São Leopoldo, Rio Grande do Sul, which offered a teacher training program. Our goal is to analyze the metaphors used by the teachers during the training unit Who are we and where are we going? to understand how they perceive the act of writing and self-writing. Also, we intend to describe and analyze the mediating elements used in the training program. Therefore, we use the concept of mediation (Vygotsky, 1999; Lantolf; Thorne, 2006) from the Sociocultural Theory to observe the mediating elements offered by the team of trainers, as well as the concept of metaphor (Semino, 2008; Vereza, 2010, 2013a, 2013b). Metaphors are used when relying on a more concrete domain to describe a more abstract one. The research used a qualitative approach to interpret real textual data (Paiva, 2019). The findings indicate that incorporating metaphorical language and mediating tools (such as academic paper, guided reading, and Digital Communication and Information Technologies) mobilized cognition and enabled teachers to reflect on the concepts of narrating and narrating themselves.

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Author Biographies

Manuela da Silva Alencar de Souza, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

É professora de línguas e literatura no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia Sul-rio-grandense (IFSul). É graduada em Letras Português/Inglês e respectivas literaturas pela UFPE (2003), tem mestrado em Linguística Aplicada pela UNISINOS (2020) e é doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada na mesma universidade.

Dorotea Frank Kersch, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

É professora pesquisadora vinculada ao Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da UNISINOS. Tem mestrado em Letras pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1996) e doutorado em Filologia Românica - Christian Albrechts Universität zu Kiel - Alemanha (2006).

John Richart Schabarum, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

É graduado em Letras, com habilitação em Port./Inglês, pela Unisinos (2011), mestre em Linguística Aplicada pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da Unisinos (2019) e doutorando em Linguística Aplicada também pelo Programa de Pós-Graduação em Linguística Aplicada da Unisinos. Atua como professor de Inglês da Educação Básica do município de Santa Maria do Herval-RS.

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Published

28-12-2023