The (critical) foreign language teaching and learning panorama at the Federal Institute of Amapá

the case of the Oiapoque Advanced Campus

Authors

DOI:

https://doi.org/10.47456/cl.v17i38.42281

Keywords:

language policies, foreign languages, franco-Brazilian border, Federal Institute, Oiapoque.

Abstract

This article discusses the implications of a Brazilian public policy (Law nº 13.415/2017) that has played a role against foreign language teaching considering local language practices and needs. To this end, the educational case of the Oiapoque Advanced Campus, associated to the Federal Institute of Amapá, located on a border that employs Portuguese and French as the main official languages, is presented herein. The theoretical field of policies (public, educational and linguistic) was applied to answer the following question: What is the (critical) foreign language teaching and learning panorama at the Oiapoque Advanced Campus? This qualitative research collected perceptions concerning foreign language teaching and learning (English, Spanish and French) by students enrolled in technical courses (questionnaires) at this unit and their teachers (interviews). The results indicate language association by the participants at three contextual levels (international, national and local), emphasizing or not their appreciation for being taught and/or learned in the region. Based on this particular case, we argue that Brazilian educational public policies should consider political-linguistic decisions beyond the (inter)national context, in order to establish normative devices that ensure multilingual teaching alongside local linguistic particularities arising from contact and/or immigration contexts.

 

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Author Biographies

Luiz Pedro Santiago Pereira, Secretaria de Estado da Educação do Amapá

Especialização em Linguística Aplicada e Ensino de Línguas Estrangeiras em andamento na Universidade Federal do Amapá (Unifap). Possui Licenciatura em Letras (Português – Frances) pela Universidade do Estado do Amapá (UEAP). É pesquisador no Grupo de Pesquisa Interinstitucional da América Francófona (PIAF) e professor da Educação Básica vinculado à Secretaria de Estado da Educação do Amapá.

Marina Mello de Menezes Felix de Souza, Universidade Federal do Oeste da Bahia

Professora do Centro das Humanidades da Universidade Federal do Oeste da Bahia (CEHU/UFOB), vice-líder do Grupo de Pesquisa Interinstitucional da América Francófona (PIAF) e pesquisadora do Laboratório de Pesquisas em Contato Linguístico (LABPEC). Atualmente, é pós-doutoranda da Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas da Universidade de São Paulo (FFLCH/USP). Fez Doutorado em Estudos de Linguagem, com estágio-sanduíche na Université de Rennes, e Mestrado em Linguística, com estágio na Université d'Aix-Marseille, ambos pela Universidade Federal Fluminense (UFF).

Mayara Priscila Reis da Costa, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá

Professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Amapá (Ifap) e integrante do Núcleo Amapaense de Pesquisas em Línguas e Literaturas Estrangeiras (NAPLLE), Brasil. Doutoranda em Ciências da Educação no Instituto de Educação da Universidade do Minho (UMinho), Portugal.

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Published

28-12-2023